این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی مکانیک امیرکبیر، جلد ۵۱، شماره ۲، صفحات ۲۶۱-۲۸۰

عنوان فارسی ساختارهای آشفتگی جریان در ناحیه دنباله یک توربین باد به روش شبیه‌سازی گردابه‌های بزرگ
چکیده فارسی مقاله در کار حاضر جریان حول یک توربین باد محور افقی با استفاده از روش شبیه‌سازی گردابه‌های بزرگ در سرعت‌های دورانی مختلف مطالعه شده است. نتایج نشان می-دهند که افزایش سرعت دورانی باعث افت بیشتر سرعت در پایین‌دست جریان می‌شود. برای مثال در فاصله 1D پس از توربین باد در سرعت کمینه 52 درصد سرعت اولیه است و پس از طی مسافت 6D این مقدار به 67 درصد سرعت اولیه می‌رسد. در سرعت کمینه 26 درصد سرعت اولیه است و پس از طی مسافت 6D این مقدار به 68 درصد سرعت اولیه می‌رسد. فرکانس گردابه‌های جدا شده از پره با افزایش سرعت دورانی افزایش می‌یابند. گردابه‌های جدا شده از پره تمایل به پخش شدن در جهت عمودی دارند و با افزایش سرعت دورانی شدت پخش آن در جهت عمودی بیشتر می‌شود. تقویت گردابه‌ها در ناحیه دنباله دور در سرعت‌های دورانی بالاتر تنها بخاطر افزایش شدت چرخش نیست، بلکه بخاطر برخورد گردابه‌ها به یکدیگر و تشکیل گردابه‌های جدیدتر است. این موضوع در کارهای گذشته گزارش نشده است. همچنین افزایش شدت آشفتگی و تنش‌های برشی رینولدز در جهت جریان، بخاطر برش شدید جریان باد و تولید مکانیکی انرژی سینتیکی آشفتگی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Turbulent Structures in the Wake of a Wind Turbine Using Large Eddy Simulation
چکیده انگلیسی مقاله In the present work the flow around a horizontal axis wind turbine has been studied using LES at different rotational speeds. The results show increasing rotational speeds causes a higher velocity deficit in the downstream direction. For example, in 1D after the wind turbine the minimum velocity is 54% of the initial velocity and reach to the 67% of the initial velocity after wake travel 6D. At the rotational speed of the minimum velocity is 26% of the initial velocity and reach to the 68% of the initial velocity after wake travel 6D. The frequency of vortex shedding is increased by increasing the rotational speeds. Shed vortices tend to be extended in the y direction and its intensity augmented by increasing the rotational speeds. The strengthen of vortices at higher rotational direction in far wake region not only due to the increased of swirling strength, but it is also due to the collision of vortices and the formation of new vortices. This issue has not been reported in previous works. Also, the increase of turbulence intensity and Reynolds shear stress in the flow direction is due to the severe wind shear and high mechanical production of turbulent kinetic energy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله امین الله ویسی |
دانشجوی دکتری، مهندسی مکانیک، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

محمد حسین شفیعی میم |
بزرگمهر قائنات


نشانی اینترنتی https://mej.aut.ac.ir/article_2661_d9307c64b8925b9bccbb875b1a8e2de9.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1252/article-1252-1828314.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات