این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی مکانیک امیرکبیر، جلد ۵۱، شماره ۲، صفحات ۳۴۷-۳۶۴

عنوان فارسی بررسی عددی و آزمایشگاهی حرکت یک شناور زیرسطحی در نزدیکی سطح آزاد
چکیده فارسی مقاله مقاومت و شکل موج تولیدی برروی سطح آزاد آب در اثر حرکت یک مدل زیر سطحی با انجام آزمایش و محاسبات عددی تعیین گردیده است. آزمایشات برروی مدل در آزمایشگاه ملی خلیج فارس انجام و جسم در سرعت و عمق‌های مختلف در حوضچه آزمایش توسط ارابه کشیده شده است. مدل زیر سطحی از جنس پلی اتیلن ساخته شده و توسط یک بازو در انتها به ارابه متصل گردیده است. قرارگیری بازوی اتصال در انتهای جسم، اندازه‌گیری شکل موج بدنه جسم را میسر می‌نماید، اما اندازه‌گیری‌ها، مقاومت مجموع مدل و بازو را با هم نشان میدهد. تاثیرات متقابل بازو و جسم با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی بررسی و تعیین شده است. مقاومت خالص بدنه با تعیین ضریب تصحیح بازو و حذف اثر آن تعیین شده است. شکل موج تولیدی توسط چهار حسگر که در عرض حوضچه و در یک محل ثابت نصب گردیده، ثبت شده است. شکل موج تولیدی هم چنین با مدل سازی جریان اطراف جسم و با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی محاسبه و با مقادیر آزمایشگاهی مقایسه گردید. نتایج تجربی اندازه‌گیری شده و عددی محاسبه شده از تطابق خوبی برخوردار هستند. نتایج تجربی حاصل میتوانند برای معتبر سازی و تنظیم روشهای عددی مورد استفاده قرار گیرند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Experimental and Numerical Study of a Submerged Submarine Moving Near the Free Surface
چکیده انگلیسی مقاله Resistance and wave pattern due to the motion of an underwater vehicle model are obtained by experimental and numerical methods. The tests on the model are carried out in Shohada-e-Khalij-e-Fars National Marine Laboratory. The model is towed with carriage at various speeds and two depths of submergence in the basin. The model is made from polyethylene and is attached to the carriage by a strut at the end. The strut at the end allows to measure the wave pattern of the body alone but the measured resistance is for the body and the strut. The CFD is used to study the interaction of body and strut and the resistance of the body is obtained by eliminating the effect of the strut. The wave profile is measured by four fix sensors at the transverse section of the basin. The wave profile is also obtained by CFD computations and compare with the experimental measurements. The numerical and experimental results are comply with each other. These experimental results can be used to validate and calibrate the numerical solutions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید خلیل شریعتی |
دانشکده مهندسی کشتی سازی و صنایع دریائی / دانشگاه صنعتی امیرکبیر

سیدحسین موسوی زادگان |
صنعتی امیرکبیر*مهندسی دریایی


نشانی اینترنتی https://mej.aut.ac.ir/article_2886_e2b208db29ed55895aec46372588b968.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1252/article-1252-1828319.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات