این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مهندسی مکانیک امیرکبیر
، جلد ۵۱، شماره ۲، صفحات ۴۷۱-۴۸۲
عنوان فارسی
بررسی عددی ساختار جریان نشتی نوک در روتور کمپرسور محوری گذرصوت در شرایط عملکردی مختلف
چکیده فارسی مقاله
در این مقاله، به بررسی ساختار جریان نشتی نوک در روتور یک کمپرسور محوری گذرصوت در شرایط عملکردی مختلف پرداخته میشود. نتایج بر اساس شبیهسازی عددی جریان لزج به صورت سهبعدی با حل معادلات ناویر- استوکس، پیوستگی و انرژی و با استفاده از نرمافزار تجاری Ansys CFX ارائه گردیده است. در ابتدا، به منظور اعتبارسنجی نتایج حاصله، منحنی عملکردی با استفاده از شبیهسازی حاضر استخراج و با نتایج تجربی مقایسه گردیده است که تطابق خوبی مشاهده میشود. در ادامه، نتایج برای سه دبی عملکردی شامل شرایط طراحی، شرایط خفگی و شرایط نزدیک به استال استخراج و با یکدیگر مقایسه گردیدهاند. نتایج نشان میدهند که با کاهش نرخ دبی جرمی از شرایط خفگی به شرایط نزدیک استال، جریان نشتی نوک تقویت گردیده و در مقابل جریان اصلی مقاومت کرده و منجر به ایجاد افت بیشتر میگردد. به علاوه با توجه به رخداد شوک در نزدیکی نوک، مشاهده میگردد که با کاهش دبی جریان، موقعیت رخداد شوک به سمت بالادست حرکت میکند. برخورد جریان نشتی نوک، شوک و جریان اصلی ساختار پیچیدهای را در شرایط نزدیک استال ایجاد میکند که موجب افزایش شدید آنتروپی، رخداد جریانهای گردابی و انسداد در مسیر جریان می گردد. با توجه به رخداد شوک در نزدیکی لبه حمله در شرایط نزدیک استال، در این شرایط عملکردی، افزایش آنتروپی زودتر از شرایط طراحی و در شرایط طراحی زودتر از خفگی رخ میدهد. به علاوه مقدار افزایش آنتروپی نیز بیشتر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کمپرسور محوری، شبیه سازی عددی، منحنی عملکردی، شرایط عملکردی،
عنوان انگلیسی
Numerical Simulation of Tip Leakage Flow Structure in the Transonic Axial Compressor in Different Performance Conditions
چکیده انگلیسی مقاله
In this paper the tip leakage flow structure in a transonic compressor rotor in different performance conditions will be studied. The results are according to the 3D numerical simulation of viscous flow and the solution of Navier-Stokes, Continuity and Energy equations using Ansys CFX commercial sotware. First, in order to validate the results, performance curves was obtained from present simulation and compared with the experimental results which is well-matched. Then the results are extracted and compared for three performance mass flow rates including design, chocking and near stall conditions. The results show that during the reduction of the mass flow rate from chocking to near stall condition, the tip leakage flow is strengthened and resists the main flow and leads to more loss. In addition, the shock event near the tip moves upstream when the mass flow rate decreases. The main flow, shock and tip leakage flow incidence creates a complex structure near stall condition which causes a sharp increase in entropy, incident of vertical flows and flow path blockage.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ثاراله عباسی |
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اراک
احسان بهروزی زاده |
کارشناسی مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اراک
نشانی اینترنتی
https://mej.aut.ac.ir/article_2972_1b7549f0ce1b7c498b113433a650156a.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1252/article-1252-1828327.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات