این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۱-۱۰

عنوان فارسی نقش سرمایه های روانشناختی (امید، خوش بینی، خودکارآمدی، تاب آوری) در تعهد تحصیلی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: تعهد تحصیلی در دانشجویان متاثر از عوامل روانشناختی گوناگونی می­باشد. در این پژوهش به بررسی نقش سرمایه ­های روانشناختی (امید، خوش ­بینی، خودکارآمدی، تاب­ آوری) در تعهد تحصیلی دانشجویان پرداخته شد. روش: در این پژوهش رابطه ­ای نمونه­ ای به حجم 300 نفر از دانشجویان دانشکده علوم انسانی دانشگاه گیلان در سال تحصیلی 96-1395 به شیوه تصادفی خوشه­ ای انتخاب شدند. به­ منظور جمع­ آوری داده­ ها پرسشنامه­ سرمایه­ های روانشناختی لوتانز (Luthans) و همکاران و مقیاس تعهد تحصیلی هیومن-وگل و رابه (Human-Vogel & Rabe) اجرا شد. به منظور محاسبه داده­ ها از نرم ­افزارهای SPSS-23 و Lisrel استفاده شد. یافته­ ها: نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین سرمایه­ های روانشناختی و تعهد تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (0/426=r)، همچنین نتایج ناشی از آزمون معناداری ضرایب مسیر نشان داد که نقش سرمایه روانشناختی (امید، خوش­بینی، خودکارآمدی، تاب­آوری) بر تعهد تحصیلی معنادار می‌باشد (1/96t≥؛ 0/05P≤)، و سرمایه­ های روانشناختی با ضریب مسیر 0/51 قادرند 0/26 از واریانس تعهد تحصیلی را به طور مستقیم تبیین نماید. نتیجه گیری: نتایج حاضر از اهمیت سرمایه­ های روانشناختی در پیش­ بینی تعهد تحصیلی در دانشجویان حمایت می­ کنند، بر این اساس به نظر می­ رسد که به منظور افزایش تعهد تحصیلی در دانشجویان می­ بایست به نقش متغیرهای پیش­بین توجه شود. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله امید، خوش بینی، خودکارآمدی، تاب آوری، تعهد تحصیلی

عنوان انگلیسی The Role of Psychological Capital (i.e., Hope, Optimism, Self-efficacy, Resilience) in Student's Academic Commitment
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Academic commitment in students is influenced by various psychological factors. In this research, was studied the role of psychological capital (i.e., hope, optimism, self-efficacy, resilience) in students' academic commitment.   Methods: In this correlational study, 300 students from the faculty of humanities in University of Guilan were selected through cluster sampling method in 2017-18 accademic years. In order to collect data were used the Luthans et al Psychological Capital Questionnaire and Human-Vogel and Rabe Academic Commitment Scale. SPSS-23 and Lisrel software were used to calculate the data. Results: The results of pearson correlation coefficient showed that there is a positive and significant relationship between psychological capital and academic commitment (r=0.426). Also, the results of a significant test of path coefficients showed that the role of psychological capital (hope, optimism, self-efficacy, resiliency) on educational commitment was significant (P≤0.05;t≥1.96), and psychological capital with a coefficient of 0.51 can directly explain 0.26 of the variance of academic commitment. Conclusions: The present results support the importance of psychological capital in predicting academic commitment in students. Therefore, it seems that in order to increase the academic commitment of students, should be considered the role of predictor variables.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سجاد سعادت | Sajjad Saadat
Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

سید هدایت الله داورپناه | Seyed Hedayatollah Davarpanah
Department of Education, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

فریبا سعیدپور | Fariba Saeedpour
Department of Counseling, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran
گروه مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

فاطمه سمیعی | Fatemeh Samiee
Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-809-6&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات