این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۴۱-۵۰
عنوان فارسی
ارزیابی خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم در سال ۱۳۹۶
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: دستیابی به موفقیت تحصیلی و پیشرفت به عنوان هدف غایی فراگیران و نظام آموزشی هر کشوری تلقی میشود، که تحقق این امر متأثر از عوامل متعددی است. یکی از این عوامل، خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان می باشد که باورهای فراگیران در مورد توانایی های خود در فرایند تحصیل تعریف می شود. این مطالعه با هدف ارزیابی خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1396 انجام شد. روش: در این مطالعه مقطعی که به صورت توصیفی تحلیلی انجام شد 188 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی قم به روش نمونه گیری چند مرحله ای از بین دانشکده ها با رعایت معیارهای ورود و خروج از مطالعه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی تحصیلی (32 گویه) بود. داده ها توسط نرم فزار SPSS 19 توسط شاخص های مرکزی و توزیع فراوانی توصیف و با استفاده از آزمونهای T مستقل، ANOVA، آزمون دانکن و ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن در سطح معنیداری کمتر از 0/05 تحلیل شد. یافته ها: میانگین و انحراف معیار سن نمونه های 1/72 ± 21/38 سال، 81/9% نمونه ها مؤنث، 78/7% مجرد و 56/9% خوابگاهی بودند. میانگین و انحراف معیار نمره خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان 21/19 ± 109/84 نمره از دامنه قابل اکتساب 160- 30 نمره بود. این نتایج نشان داد که 4/3% دارای خودکارآمدی تحصیلی ضعیف، 57/4% دارای خودکارآمدی تحصیلی متوسط و 38/3% دارای خودکارآمدی تحصیلی خوب بودند. آزمون های آماری نشان دادند که خودکارآمدی تحصیلی بر حسب جنس (0/014=P) و دانشکده محل تحصیل (0/001=P) اختلاف معنی داری دارد. آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین خودکارآمدی تحصیلی با معدل تحصیلی همبستگی مستقیم معنی داری وجود دارد (0/001>P و 0/381=r). نتیجه گیری: در نهایت نتایج نشان داد که دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم از خودکارآمدی تحصیلی متوسطی برخوردار هستند و با توجه به ارتباط آن با برخی مؤلفه های مؤثر در تحصیل لازم است برنامه های ارتقاء آن در دانشگاه جهت دانشجویان لحاظ گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خودکارآمدی تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، دانشجو
عنوان انگلیسی
Assessment of Academic Self - Efficacy of Students of Qom University of Medical Sciences in 2017-2018
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Access to academic competence and development has been mostly regarded as the final aim of learners and the educational system of any country, which has been mostly effected by so many factors. One of these factors is the academic self-efficacy of the students, which has been defined as the students' views about the capability to study within the educational process. The aim of this study was to assess the academic self-efficacy of students at Qom University of Medical Sciences in 2017-2108 Methods: over this cross-sectional study, a descriptive-analytic method was adopted across a multi-stage sampling among various faculties with respect to entrance and graduation so-called yardsticks. The data collecting instrument was a demographic characteristics questionnaire and a standardized academic self-efficacy questionnaire(32 articulated item). Data have been described through SPSS version 19 and central indices and frequency distribution and then analyzed through independent T tests, ANOVA software and Duncan test and Pearson and spearman correlation coefficients in p value(significance level) less than /05. Results: The mean and standard deviation of the age of the samples were 21/38±1/72 scores, and% 81/9 female, %78/7 male and %56/9 settled in dormitory. The students' academic self-efficacy mean and standard deviation were 109/84±21/19 from the achieved range of 30-160 .This result reveals that %4/3 have weak academic self-efficacy and %57/4 have average academic self-efficacy and %38/3 have favorite academic self-efficacy. Statistical tests suggest that academic self-efficacy on the basis of sex (p= /014) and on the basis of the type and the location of faculty (p= //001) have statistically different significance. Pearson correlation coefficient revealed that between academic self-efficacy and overall academic mean ,there was a direct significant correlation (p< 0 /001 , r=/381) Conclusion: Ultimately, the results revealed that the students of Qom University of Medical Sciences have moderate academic self-efficacy and based on its relevance with some components which is Effective in studying, it is essential to take into account the student's promoting programs for the university.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Academic self-efficacy, academic achievement, student
نویسندگان مقاله
زهرا فرقدانی | zahra farghedani
Students Research committee, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran.
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
حدیث قجری | Hadis ghajari
Students Research committee, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
اکرم براتی | Akram barati
Students Research committee, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
مژگان حیاتی | Mozhgan Hayati
Students Research committee, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
سید حسن عادلی | Seyed Hasan Adeli
Medical Education Development Center, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran
مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.
سیامک محبی | siamak mohebi
Department of Health Education & Health Promotion, Health School, Qom university of Medical Sciences, Qom, Iran
گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت،دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1231-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات