این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۵۱-۶۰

عنوان فارسی تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی چهار مؤلفه ای بر میزان یادگیری درس فیزیولوژی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: الگوهای  مختلف طراحی آموزشی نقش مهمی را در بهبود یادگیری و آموزش دانشجویان  ایفا می کند. پژوهش حاضر باهدف تعیین تأثیر الگوی طراحی آموزشی چهار مؤلفه ای بر میزان یادگیری دانشجویان در درس فیزیولوژی انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون  و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان رشته پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی کرمانشاه در سال تحصیلی 95-94بود. از بین جامعه هدف، تعداد 30 نفر با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس  انتخاب و در دو گروه آزمایش(15نفر) و کنترل(15نفر)  به شیوه تصادفی گماشته شدند. در ابتدا هر دو گروه  از نظر میزان یادگیری در درس فیزیولوژی با استفاده از نمرات آزمون های یادگیری درس فیزولوژی  مورد ارزیابی قرار گرفتند. در این پژوهش آموزش مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی چهار مولفه ای درس فیزیولوژی در 10 جلسه آموزشی 45 دقیقه ای در یک ترم تحصیلی بر روی گروه آزمایش اجرا شد. در حالی گروه کنترل چنین مداخله دریافت نکرد. در خاتمه جلسات آموزشی دوباره هر دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد که آموزش مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی چهار مولفه ای سبب ارتقای میزان یادگیری دانشجویان  در درس فیزیولوژی می شود. نتیجه گیری: این نتیجه،  نشان دهنده موفقیت استفاده از مدل طراحی آموزشی چهار مولفه ای برای یادگیری موضوعات پیچیده و شاهد علمی منتج از پژوهش برای توصیه به کاربرد این الگو در تدریس در دانشگاه های علوم پزشکی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگوی طراحی آموزشی چهار مولفه ای، درس فیزیولوژی ، یادگیری

عنوان انگلیسی The Effect of Teaching based on the Four-Component Instructional Design Model on the Students’ Learning in Physiology
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Different models of instructional design play an important role in improving student learning and education. The purpose of this study was to determine the effect of four-component instructional design model on students' learning in physiology course. Method: The present study was a semi-experimental design with pre-test, post-test and control group. The statistical population of this study was all nursing students of Nursing and Midwifery Faculty of Kermanshah University in the academic year of 2015-2016. Out of the target community, 30 people were selected using convenience sampling and randomly assigned to experimental group (n=15) and control group (n=15). Initially, both groups were measured in terms of the amount of learning in physiology course using test scores obtained in the course. In this study, the four-component instructional design model for physiology course was implemented on the experimental group in 10 sessions of 45 minutes during a semester. The control group did not receive any intervention. At the end of the training sessions, both groups were evaluated again. Data were analyzed using covariance analysis.  Results: Findings showed that the four-component instructional design model increased the level of students' learning in physiology course.  Conclusion: This result demonstrates the success of the use of the four-component instructional design model for learning complex subjects and it is suggested that, as a scientific evidence derived from research, this model is applied to teach courses in medical science universities.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد رضا علیان نژاد | mohamad reza alian negad
دکتری مدیریت استراتژیک دانشگاه تربیت مدرس

احمد احمدی | ahmad ahmadi
sa
دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی ، تهران، ایران

روح الله فتح آبادی | roholla fathabadi
دانشجوی دکتری روانشناسی وآموزش کودکان استثنائی دانشگاه علامه طباطبائی


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1294-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات