این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
یافته، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۱۰۱-۱۱۴

عنوان فارسی بررسی عوامل مؤثر در مصرف داروهای ممنوعه و مکملهای نیروزا در دانش آموزان دبیرستانی
چکیده فارسی مقاله مصرف مواد مختلف نیروزا جهت بهبود عملکرد ورزشی یک مشکل بزرگ در سراسردنیا محسوب می شود. هدف از انجام این تحقیق تعیین میزان شیوع مصرف مواد نیروزا و آگاهی دانش آموزان استان لرستان درمورد دوپینگ و مصرف مواد نیروزا بوده است مواد و روش ها: این تحقیق با استفاده از یک پرسشنامه ی خودگزارش دهی و محقق ساخته بر روی 1180 دانش آموزان پسر و دختر در 8 شهر و یک بخش (طرحان از توابع شهرستان کوهدشت) انجام گرفت. پس ازحذف پرسشنامه های ناقص، تعداد 992 پرسشنامه کدگذاری شده و توسط نرم افزار SPSS ویرایش شماره 15 بوسیله آمار توصیفی (میانگین ها، جداول متقاطع و توزیع فراوانی) و آمار استنباطی (آزمونهای تحلیل واریانس، تحلیل رگرسیون، کای دو، تحلیل عاملی، آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. یافته ها: نتایج این تحقیق نشان داد که 92 نفر (3/9%) از دانش آموزان شرکت کننده در این تحقیق اعتراف به مصرف حداقل یک ماده نیروزا نمودند، که 37 نفر (7/3%) از این دانش آموزان از داروهای ممنوعه و دوپینگی و 71 نفر (1/7%) از دانش آموزان نیز از مکمل های ورزشی استفاده کرده بودند (البته برخی افراد هم دارو و هم مکمل مصرف کرده بودند). البته میزان شیوع مواد نیروزا در بین دانش آموزان پسر برابر با 4/13% و در بین دانش آموزان دختر برابر با 3/4% بود. تحلیل اطلاعات در این تحقیق نشان داد که عوامل موثر در شیوع مصرف مواد نیروزا شامل سن، جنس، قد، وزن، محل سکونت، میزان درآمد خانواده، ورزشکار بودن، رشته ی ورزشی، شیوه ی فعالیت ورزشی، داشتن سابقه ی قهرمانی، رشته ی ورزشی قهرمانی، سطح قهرمانی، نگرش به سمت دوپینگ، آگاهی از دوپینگ و شناخت نام مواد نیروزا می باشد (p< 0. 05). همچنین مهمترین متغیرهای پیش بینی کننده ی مصرف مواد نیروزا به ترتیب شامل متغیرهای نگرش به سمت دوپینگ، وزن، شناخت نام مواد نیروزا، منطقه ی محل سکونت دانش آموز و رشته ی ورزشی که دانش آموز در آن فعالیت می کند می باشند که دارای ضریب همبستگی چند متغیره 0. 475+ R= با مصرف مواد نیروزا می باشندکه این میزان بیانگر 23% از تغییر پذیری مصرف مواد نیروزا می باشد. یعنی با کنترل این 5 متغیر می توان 23% مصرف مواد نیروزا را کنترل نمود. بحث و نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان داد که دوپینگ و مصرف مواد نیروزا در بین دانش آموزان دبیرستانی یک واقعیت انکار ناپذیر بوده و در صورت عدم توجه مسئولین و برنامه ریزان در این مورد، هر روز شاهد آسیب های بیشتر جوانان و نوجوانان عزیز میهن اسلامی مان خواهیم بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عوامل خطرزا، شیوع، مواد نیروزا، دانش آموزان دبیرستانی

عنوان انگلیسی Study of effective factors on the use of banned drugs and ergogenic supplements in Lorestan high school students
چکیده انگلیسی مقاله taking different ergogenic substances to improve sports performances is considered as a great problem in the world. The clim of this study was to determine the prevalenceamount of ergogenic substances use in Lorestan Province high school students and their knowledge about doping and using ergogenic substances. Materials and Methods: This research was carried out on 1180 male and female students using a self-reported and researcher-centered questionnaire in 8 cities and 1 village (Tarhan) selected by cluster sampling method. After omitting incomplete questionnaires, 992 questionnaires were coded and then analyzed by SPSS software and descriptive and inferential statistics. Results: The results showed that 92 (9. 3%) of the samples had taken one ergogenic substance at least, 37 (3. 7%) of the students hade used doping and banned drugs and also 71 (7. 1%) from sports supplements. Prevalence of ergogenic substances in male students was 13. 369% and in female students was 4. 260%. The effective factors on prevalence amount of ergogenic substances use, included age, sex, height, weight, place of residence, family income, being athlete, method of exercise, the athletic field, record of championship, the championship field, , the championship level, attitude toward doping, knowledge about doping and ergogenic substances. The most important variables for predicting the use of ergogenic substances were attitude towards doping, weight, to know the name of ergogenic substances, and the athletic field (R= + 0. 475) and these variables indicat a 3% variance in the use of ergogenic substances. The average score of students’ knowledge about ergogenic substances was 12. 185 ±6. 657 from 44 ergogenic substances (for male students= 12. 185 and female students=11. 482). The average score of attitude was 4. 140±1. 052 from 5. Also %85. 2 from samples reported having average to low knowledge about the ergogenic, but 14. 2% of the samples reported having high and very high knowledge about the ergogenic substances. Conclusion: The results of this research showed that doping and use of ergogenic substances are definite fact among high school students. So serious attention of educational responsibles is needed to prevent the youth and adolescents from damage.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا سرلک | zahra sarlak
دانشگاه آزاد اسلامی خدابنده
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی خدابنده (Islamic azad university of khodabandeh)

علی کاشی | ali kashi
دانشجوی دکتری رشد وتکامل ویادگیری حرکتی، پژوهشکده ی تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری


نشانی اینترنتی http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-94&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات