این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۱۸۷-۲۰۸
عنوان فارسی
تاثیر بخشش درمانی بر پرخاشگری و همدلی نوجوانان پسر بزهکار
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش تعیین تاثیر بخشش درمانی بر پرخاشگری و همدلی نوجوانان پسر بزهکار کانون اصلاح و تربیت تهران است. روش مطالعه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون بود. از میان تمامی بزهکاران پسر دربند کانون اصلاح و تربیت 24 نفر که درگیر مسئله بخشش بودند به شیوه تصادفی ساده انتخاب و به تصادف 12 نفر به گروه های آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار های پژوهش پرسشنامه پرخاشگری و پرسشنامه صفات همدلی باتسون (1991) بود. برنامه درمانی بخشش در هشت جلسه یک ساعته در گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. یافته های بدست آمده از آزمون تی مستقل نشان دادند که همدلی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به طور معناداری افزایش یافته است اما پرخاشگری گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه تغیر معناداری نکرد. بنابراین می توان بخشش درمانی را به عنوان روش موثری در افزایش همدلی و رفتارهای اجتماع گرا در نظر گرفت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
the effect of forgiveness therapy on aggression and empathy of delinquent youth boys
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of the present study was to determine the effect of forgiveness therapy on aggression and empathy of incarcerated boy youth. Research method was pre –post test experimental design. Through all delinquents who have forgiveness issues, 24 participants were randomly selected and randomly were allocated in experimental and control groups. Instruments were the Aggression and Batson’s Empathy Adjectives test. The experimental group was trained in forgiveness therapy via eight group sessions of one hour duration each and no intervention was given to a control group. Statistical analyzed from t-test for independent groups showed that empathy significantly increased in the experimental group as compared to control group, but aggression in the experimental group was not significantly changed. Therefore, forgiveness therapy could be used significantly and effectively to increase empathy and prosocial behaviors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مریم اسدی | maryam asadi
allame tabatabaee university
دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
فرامرز سهرابی | faramarz sohrabi
allame tabatabaee university
دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
احمد برجعلی | ahmad borjali
نشانی اینترنتی
http://www.frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-274-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهشی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات