این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۵-۱۴
عنوان فارسی
نقد روانتحلیل گری در ادبیات : از جنون نبوغ تا تولد مخاطب
چکیده فارسی مقاله
این مقاله با نگاهی گذرا به بررسی سه دوره نقد روانتحلیلی قبل از ژاک لاکان می پردازد. دوره اول با پرچمداری زیگموند فروید، بنیانگذار روانکاوی، آغاز میشود و اثر هنری را نوعی مکانیسم والایش در نظر میگیرد که در آن تکانهها و آرزوهای ممنوع و سرکوب شده ضمیر ناخودآگاه به گونهای مبدل و بدیع در اثر ادبی نمایان میشود و اثر هنری هنرمند راهی است که هم او را از قطع ارتباط با واقعیت نجات میدهد و در همان حال، از دریافت درمان واقعی باز میدارد. دوره دوم یا نقد متن محورکه بین سال های 1940 تا 1950 تحت تاثیر نقد نو شکل گرفت معنا را نه در ذهن مولف بلکه در خود متن جست و جو میکند و وجود یک معنای معین را در متن رد مینماید. دوره سوم یا نقد مخاطب محور از دهه 1970 به بعد مطرح گردید. این رویکرد در محور نویسنده- متن – خواننده تاکید ویژه ای بر جایگاه خواننده دارد و معنا را در ارتباط دوجانبه مخاطب و متن جست و جو میکند و معانی متعدد را نتیجه گوناگونی نحوه تعامل خوانندگان با متنی یکسان در نظر میگیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نقد، روانتحلیل گری، ادبیات
عنوان انگلیسی
In the literature review of psychoanalysis , until the birth of the madness of genius audience
چکیده انگلیسی مقاله
This article take a glance of three periods of psychoanalytic Criticism before Lacan. The first phase starts with flagship of Sigmund Freud, founder of psychoanalysis and he considers work of art as a kind of sublimation Mechanism which through forbidden and repressed impulses and wishes of unconsciousness unfold converted and novel and the work of art is the way that save the artist from disconnecting with reality and at the same time the actual treatment. The second phase or text-based criticism that was form between 1940 and 1950 influenced by New Criticism looks for meaning in the text but not in author,s mind and denies existence of definite meaning in the text. The third or audience-oriented criticism came from the 1970s onwards. This approach puts special emphasis on the reader,s place in the author-text-audience axis and looks for meaning within the bilateral relationship between audience and text and takes multiple meanings as a result of variety of readers interaction with the same text.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Criticism, psychoanalysis, Literature
نویسندگان مقاله
سارا صنعت نگار | sara saanatnegar
tehran
تهران
نشانی اینترنتی
http://www.frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-106-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تحلیلی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات