این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۳۵-۴۸

عنوان فارسی بررسی رابطه سبک های دلبستگی با ابراز وجود در دانشجویان دانشگاههای کاشان
چکیده فارسی مقاله پژوهش­های انجام شده درباره نظریه دلبستگی، بیان­گر اهمیت آن در ابعاد متعددی از زندگی افراد می­باشد. بر طبق این نظریه، کیفیت دلبستگی تبیین­کننده تفاوت­های فردی در تنظیم روابط بین­فردی می­باشد. با توجه به اهمیت این موضوع، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبک­های دلبستگی با ابرازوجود در دانشجویان انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه­ی آماری، دانشجویان دانشگاههای کاشان در سال تحصیلی 91-90 بودند که از این تعداد، 400 نفر با شیوه نمونه­گیری طبقه­ایی انتخاب شدند. برای گردآوری داده­ها از دو پرسشنامه سبک­های دلبستگی هازن و شاور (AAI) و ابرازوجود گمبریل-ریچی (AI) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از هر دو نوع آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون به روش گام به گام) استفاده شد. نتایج نشان داد که بین سبک دلبستگی ایمن با ابرازوجود رابطه مثبت معنادار وجود دارد. همچنین، بین سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی و دوسوگرا با ابرازوجود رابطه منفی معنادار مشاهده گردید. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون در دختران و پسران نیز بیانگر آن است که در تبیین متغیر ابرازوجود توسط سبک­های دلبستگی، در دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنادار وجود ندارد .لذا نتایج این پژوهش همسو با یافته­های پژوهش­های پیشین، نشان دهنده آن است که سبک­های دلبستگی، واریانس متغیر ابراز وجود را به صورت معنادار پیش­بینی می­کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سبک‌ دلبستگی‌ناایمن، سبک دلبستگی ایمن، ابراز وجود، دانشجویان

عنوان انگلیسی The Relationship among Attachment Styles & Assertiveness among University Students
چکیده انگلیسی مقاله Different researches conducted on attachment theory demonstrate its significance in various aspects of individuals' life. According to this theory, there is a constant impact of the quality of the attachment that signifies individual differences in regulating the interpersonal relationships.Considering the importance of this topic,The goal of the present research was to examine the relationship among attachment styles & assertiveness among university students. In doing so, a descriptive-correlation research method was adopted. The statistical population involved students of Kashan University studying in academic year of 2011-2012. From among them, a number of 400 students were selected using stratified sampling method. To collect data, 2 questionnaires including Hazen & Shaver's Adult Attachment Interview (AAI) & Gambrill & Richey's Assertiveness Interview (AI) were utilized. To do data analysis,both descriptive (mean & Standard deviation) & inferential (Pearson's Correlation Coefficient Test & stepwise and hierachial Regression) statistical methods were adopted in this study. The results indicated that there was a positive meaningful relationship among secure attachment style & assertiveness. Also, there existed a negative meaningful relationship among avoidant and ambivalent insecure attachment style & assertiveness. Results of regression analysis from male & female students showed that, in terms of the act of expressing assertiveness performed by attachment styles, there was not a meaningful difference between boys & girls. Being congruent with those of other studies, our results represented the point that attachment styles meaningfully predicted assertiveness variance.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فریبرز صدیق ارفعی | fariborz seddigh arfaei
kashan
کاشان

زکیه نجاریان | zakkieh najaryan
kashan
کاشان


نشانی اینترنتی http://www.frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-28-21&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پژوهشی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات