این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۹۳-۱۰۴

عنوان فارسی نقش خودکارآمدی و هراس اجتماعی در پیش‌بینی وابستگی به اینترنت در دانش‌آموزان
چکیده فارسی مقاله اختلال اعتیاد اینترنتی جلب توجه فزاینده­ای در رسانه­های عمومی و در میان پژوهشگران داشته، به عنوان مقوله­ای از اعتیاد رفتاری مفهوم­سازی شده و معیارهای تشخیصی مختلفی برای آن پیشنهاد گردیده است. هرچند، توافقی درباره درستی تشخیص اختلال اعتیاد اینترنتی وجود ندارد، اولین نگرانی درباره همبودی­های آن است. هدف عمده پژوهش حاضر بررسی ارتباط میان وابستگی به اینترنت، هراس اجتماعی و خودکارآمدی در میان دانش­آموزان بود. بدین منظور، نمونه­ای به روش خوشه­ای و به تعداد 100 نفر از دانش­آموزان انتخاب شد. تمامی شرکت­کنندگان به سوال­های سه پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ، پرسشنامه‌ هراس اجتماعی و خودکارآمدی عمومی شرر پاسخ دادند. پس از جمع­آوری داده­ها نتایج با استفاده از روش­های آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که میان وابستگی به اینترنت و هراس اجتماعی (791/0=r و 01/0P <) و همچنین میان هراس اجتماعی و خودکارآمدی (752/0- =r و 01/0P <) رابطه معناداری وجود دارد. بعلاوه، نتایج رگرسیون گام به گام مشخص کرد که خودکارآمدی و هراس اجتماعی می­توانند در مجموعه 66 درصد از واریانس وابستگی به اینترنت را پیش­بینی کنند. با توجه به نتایج پژوهش حاضر بر لزوم توجه به حضور همزمان هر دو اختلال مذکور در یک فرد و تقویت خودکارآمدی دانش­آموزان تأکید می­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله وابستگی به اینترنت، هراس اجتماعی، خودکارآمدی

عنوان انگلیسی The role of self-efficacy and social phobia in the prediction of Internet dependency in students
چکیده انگلیسی مقاله Internet Addiction Disorder (IAD) is a growing attention in the media and among researchers has been conceptualized as a category of behavioral addictions and different diagnostic criteria have been proposed for it. Although there is no consensus on the correct diagnosis of Internet addiction disorder, co-morbidity is its first concern. The main objective of the present study was to investigate the relationship between Internet dependency, social phobia, and the self-efficacy. For this purpose, 100 subjects of student by Cluster sampling method were selected. All the subjects fill three questioners; the Young's Internet Addiction Questionnaire, the Social Phobia Inventory (SPIN), and the General Self-efficacy Scale- Sherer. Data analysis with Pearson correlation and Multivariate regression analysis has shown that there were significant relationship between internet dependency and social phobia (P < 0/01 & r =0/791), and also there were significant relationship between social phobia and self-efficacy (P < 0/01 & r = - 0/752). Furthermore, stepwise regression results indicated that 66% of the variance in self-efficacy and social phobia can predict the Internet dependency. According to the results, the importance of the simultaneous presence of both disorders and boost a person's self-efficacy is emphasized.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Internet Dependency, Social Phobia, Self-Efficacy

نویسندگان مقاله مجتبی دلیر | mojtaba dalir
tehran
تهران

علیرضا آقایوسفی | ali reza aghayoosefi
tehran
تهران


نشانی اینترنتی http://www.frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-98-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پژوهشی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات