این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۱۱۵-۱۲۴

عنوان فارسی اثر بخشی آموزش مبتنی بر رویکرد التقاط گرایی فنی در تاب آوری و خودکارآمدی بیماران مبتلا به وسواس- بی اختیاری هم ابتلا به افسردگی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر رویکرد التقاط گرایی فنی بر افزایش تاب آوری و خود کار آمدی بیماران مبتلا به وسواس- بی اختیاری هم ابتلا به افسردگی بود. در این مطالعه شبه تجربی، از بین 60 نفر از مراجعان یکی از کلینیک های روان پزشکی شهر تهران با تشخیص وسواس – بی اختیاری، 24 نفر انتخاب شده، 12 نفر در گروه آزمایشی و 12 نفر در گروه دارو درمانی جایگزین شدند. گروه ازمایش به مدت 12 جلسه تحت آموزش مبتنی بر رویکرد التقاط گرایی فنی قرار گرفتند. هر دو گروه در پیش آزمون و پس آزمون مقیاس تاب آوری کانر و دیوید سون (2003) و مقیاس خود کار آمدی عمومی (شرر و دیگران، 1982) را تکمیل کردند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان دادند که آموزش بر مبنای رویکرد التقاط گرایی فنی موجب افزایش خودکارآمدی بیماران وسواس – بی اختیاری شده است (P< 0/05) اما این رویکرد در افزایش تاب آوری بیماران وسواس – بی اختیاری تاثیر معناداری نداشته است. یافته های این پژوهش می تواند در تلویحات کاربردی بالینی رویکرد التقاط گرایی فنی بر خود کار آمدی بیماران مبتلا به وسواس بی اختیاری هم ابتلا به افسردگی موثر باشد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effectiveness of training based on technical eclecticism approach on resiliency and Self-efficacy in OCD patients with depression comorbibidity
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to determining the effectiveness of training based on technical eclecticism approach on resiliency and Self-efficacy in OCD patients with depression comorbidity. As a semi-experimental study, the sample (24 patients) was selected from 60 women who were referred to one of the psychiatry clinics in Tehran. 12 individuals were put in experimental group, and 12 other were put in the pharmacotherapy group. The experimental group received 12 Sessions of technical eclecticism approach training. Both groups completed resilience scale (Conner & Davidson, 2003) and self-efficacy (Sherer et al., 1982) scales in pre- test and post-test. The results of analysis of covariance showed that group training based on technical eclecticism approach increased patients’ self-efficacy (P< 0/05), but had not significant effect on their resiliency. Findings of this research could be helpful in clinical Implicated application of technical eclecticism approach on self- efficacy in OCD patients.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله لیلا چرایی | leyla cheraei
sanandaj
سنندج

سعیده بزازیان | saeideh bazzazian
abhar
ابهر

مجتبی امیری مجد | mojtaba amiri majd
abhar
ابهر


نشانی اینترنتی http://www.frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-45-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پژوهشی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات