این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۳-۲۲
عنوان فارسی
نیازسنجی حمایت اجتماعی مادران کودکان درخودمانده
چکیده فارسی مقاله
اختلال درخودماندگی، اختلالی است که بر دامنۀ وسیعی از حیطههای رشدی کودک اثر نامطلوب میگذارد و علاوه بر خود فرد، اطرافیان نیز به میزان زیادی درگیر مشکلات متعدد رفتاری کودک میشوند. از این رو، ارایه خدمات توانبخشی و حمایتی میتواند در کاهش این بار سنگینی که بر دوش والدین است، تا حدودی موثر باشد. بررسی حاضر نیازهای مادران کودکان درخودمانده به حمایت اجتماعی و توانبخشی فرزندانشان را مورد سنجش قرار داد. پژوهش حاضر به صورت توصیفی و جامعۀ آماری شامل تمامی مادران کودکان درخودمانده در مرکز توانبخشی به آرا وابسته به دانشگاه شهید بهشتی بود. نمونۀ مورد مطالعه شامل بیست و هفت نفر از مادران کودکان درخودمانده بود که به شیوۀ نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامۀ نیازهای خانوادگی محقق ساخته بود که با استفاده از پرسشنامۀ نیازهای خانوادگی سیکلوس و کرنز (2006) طراحی شده بود و توسط مادران تکمیل شد. یافتههای به دست آمده نشان داد که بیشترین نیاز مادران به داشتن اطلاعات دربارۀ فرایند آموزش و مشارکت در برنامههای آموزشی و درمانی فرزندشان بود. بیشترین مشکلات کنونی کودکان درخودمانده در حیطههای گفتاری، ارتباط اجتماعی و مسائل عاطفی و بیشترین مسائل کودکان در سال گذشته در مشکلات رفتاری، مسائل عاطفی و توجه و تمرکز بوده است. همچنین بیشترین مسائل مادران در سال گذشته، مسائل خانوادگی و شغلی بوده است. به این ترتیب، مادران این گونه کودکان نیاز بالایی به حمایت اجتماعی و توانبخشی اجتماعی کودک خود دارند و این موضوع ضرورت برنامهریزی برای آموزش خانواده و طرحریزی برنامههای حمایتی و آموزشی مناسب را نشان میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
حمایت اجتماعی، نیازسنجی، درخودماندگی
عنوان انگلیسی
Need Assessment for Social Support in Mothers of Children with Autism
چکیده انگلیسی مقاله
Autism is a pervasive developmental disorder which has pervasive effects on a wide range of child developmental categories and in addition to the individual, the family heavily involved in numerous behavioral problems and are grueling their rehabilitation. Hence, providing support programs can reduce this heavy burden on the parents and it is somewhat effective. The study examined the social support needs of mothers of children with autism. The work is a descriptive study and the population included all mothers of autistic children in the Rehabilitation Center of Beh Ara. The sample included twenty seven mothers of autistic children. The instrument used in the present study, was the Family Needs Questionnaire (FNQ) (Siklos & Kerns, 2006) that due to cultural differences some of items were modified and some ones also was added to it. Thus, the questionnaire was completed by mothers. The results showed that the most needs of mothers were to be actively involved in their children’s treatments and therapies. Also the most current problems in children with autism were in the areas of speech, social communication and emotional problems and the most children’s problems in the past year also have been behavioral problems, emotional problems and inattention. The most problems in mothers also have been in the past year, family and career problems. Therefore, the needs of these mothers are strong in social support and rehabilitation for their children. The findings also showed need for designed family training and planning supportive as well as educational programs.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
social support, need assessing, autism
نویسندگان مقاله
احمد به پژوه | ahmad beh pajooh
tehran
دانشکده روان شناسی وعلوم تربیتی
مریم محمودی | maryam mahmoodi
tehran
تهران
نشانی اینترنتی
http://www.frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-1-9&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهشی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات