این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۵۹-۸۰
عنوان فارسی
مطالعه پیشرفت تحصیلیِ دانشجویان بر اساس پیشبینیکنندههای فرسودگی تحصیلی و تنیدگی زندگی دانشجویی
چکیده فارسی مقاله
مطالعهی حاضر با هدف بررسی وضعیت تنیدگی و فرسودگی تحصیلی در پیشبینی پیشرفت تحصیلی(به عنوان محصول عینی درگیری تحصیلی) دانشجویان دانشگاههای دولتی شهرتهران انجام شد. روش پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی است. روش نمونهگیری، دردسترس می باشد، بدین منظور، 317 دانشجوی مشغول به تحصیل در دو گروه دختر و پسر در رشتههای مختلف و در دو مقطع تحصیلات کارشناسی و تکمیلی از سطح دانشگاههای دولتی شهر تهران به طور تصادفی انتخاب گردیدند. برای گردآوری اطلاعات، از پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران(1997) با ضریب آلفای (82/0) و مقیاس تنیدگی زندگی دانشجویی گادزلا با ضریب آلفای (87/0) استفاده گردید. میانگین نمرات ترم گذشتهی دانشجویان به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی مورد ارزیابی قرارگرفت. نتایج حاصل از همبستگی، تجزیه وتحلیل رگرسیون نشان داد که بین فرسودگی تحصیلی و ابعاد آن با پیشرفت تحصیلی رابطه-ی منفی و معناداری وجود داشته، به گونهای که فرسودگی تحصیلی قادر بود به میزان 17/ 0- در سطح (01/ 0)پیشرفت تحصیلی را پیشبینی نماید. فرسودگی تحصیلی به عنوان متغیر پیشبینی کنندهی پیشرفت تحصیلی، نقش مهمی در فرایند یادگیری و پیشرفت فراگیران ایفا مینماید. لذا شناسایی متغیرهای منجر به فرسودگی تحصیلی میتواند نقش موثری در بهبود عملکرد فراگیران داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تنیدگی، فرسودگی تحصیلی، دانشجویان
عنوان انگلیسی
The Study of Stress & Academic Burnout in Predicting Academic Achievement in Students of Public Universities of Tehran City
چکیده انگلیسی مقاله
This research was done with the purpose of the study of stress & academic burnout in predicting academic achievement (as a product of academic engagement) in students of public universities of Tehran City. The method of research iscorrelation. Participants were 317 students (with gender, major & degree differences) that selected by availablesamplingfrom the public universities of Tehran City. For data collection, Breso Academic Burnout Inventory (1997) with Cronbach's alpha (0.82) & Student-Life Stress Inventory with Cronbach's alpha(0.87) were used. The mean of last semester's grades of students were used as academic achievement index. Data were analyzed by spss20software in correlation, regression analysis& ANOVA. Results showed negative significant correlation between academic burnout 7 its subscales & academic achievement, so academic burnout predicts the academic achievement with -0.17 (P≤0.01).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
stress, academic burnout, students
نویسندگان مقاله
سیده فاطمه موسوی | seyedeh fatemeh
تهران
فرزانه شکری |
تهران
نشانی اینترنتی
http://www.frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-1-5&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهشی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات