این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
یافته
، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۴۴-۴۹
عنوان فارسی
میزان شیوع اختلال نقص توجه و بیش فعالی در کودکان دبستانی شهر خرم آباد
چکیده فارسی مقاله
. مقدمه: اختلال رفتاری کمبود توجه بیش فعالی (ADHD) یکی از شایعترین اختلالات روانپزشکی است که در کودکی آغاز می شود و یک مسئله مهم بهداشت روانی جامعه به شمار می رود. آمار نشان می دهد 5-3% کودکان در سن مدرسه مبتلا به ADHD می باشند. وجود مشکلات رفتاری از جمله ADHD اثرات مخربی بر روابط اجتماعی، تحصیلی، شخصیتی و رفتاری افراد در کودکی و بزرگسالی دارد. بنابراین بر آن شدیم پژوهش حاضر را با هدف بررسی شیوع اختلال رفتاری کمبود توجه – بیش فعالی در دانش آموزان دبستانی شهر خرم آباد انجام دهیم. . مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه مقطعی است. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 84-1383 در پایههای اول تا پنجم دبستانهای شهر خرمآباد میباشد. نمونه ها (945N=) از 16 مدرسه دولتی و غیردولتی (8 مدرسه دخـترانه، 8 مدرسه پسرانه) بصورت خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشـنامه استاندارد شده Child Symptom Inventories 4 (CSI4) بود. که ابزاری برای غربالگری شایعترین اختلالهای روانپزشکی کودکان. پرسشنامهها در دیداری جداگانه توسط والدین و معلمین تکمیل گردید. سپس با تـوجه به نمرهگذاری مواردیکه ADHD را نشان میدادند توسط روانپزشک معاینه بالینی شدند. سپس نتایج توسط آمار توصیفی و آزمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. . یافتهها: در 17/3 درصد افراد مورد پژوهش اختلال رفتاری ADHD گزارش شد که به ترتیب 40 درصد مربوط به اختلال ADHD از نوع بیتوجهی، 3/33 درصد نوع بیشفعال و 6/26 درصد از نوع ترکـیـبی بود. ADHD در پسران بیشتر از دختران گزارش دیده شد (9/4 درصد در برابر 5/1 درصد). بین جنس کودکان و اختلال ADHDارتـبـاط معـنـیدار وجود داشت(005/0p
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Prevalence of attention deficit hyperactivity disorder in elementary school students
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is one of the most prevalent psychiadric disorders starting from Childhood and is considered as an important mental health problem of a society. Behavioral disorders including ADHD may have distractive effects on peoples social, educational, personality, and behavioral relationship in their childhood and adulthood. Therefore, we decided to conduct the present research for ADHD in elementary school students of Khoramabad year 2004. Materials and methods: This research was a cross-sectional study. Its statistical community includes all the students studing in grades one to five at elementary school in Khorramabad (N=945). Some 16 state and private schools (8 girls and 8 boys schools) were selected in a cluster and multi-stage method. The standardized questionnaire Child symptom inventories – 4 (CSI4) has been used to collect data, which was a means for the prevalens of children’s psychiatric disorders. Owing to their scoring. The cases which showed ADHD were undergone clinical examination by psychiatrist. Then, the results were analyzed using descriptive statistic and X2 test. Results: The total sample was 945 children There were 50.7% and 49.3% girls and boys respectively. Some 3.17 per cent of them were reported to suffer from ADHD the most percentages of which were of inattention (40%), overactivens (33.3%), and mixed type (26.6%). ADHD was reported to be more prevalent in boys than girls (4.9% VS. 1.5%). The students in grade 5 showed the lowest, and those in grade 2 and 3 showed the highest prevalence rate of suffering from ADHD. There was also a significant relationship between children’s sex and ADHD (P< 0.005). However, there seemed no significant relationship between parents age, education, job, income, grade, and the family psychiatric problems. Conclusion: Due to the high prevalence of the disorder including ADHD, and lack of enough attention to their consequences in children and adolescent age group. It seems necessary to identify these disorders so that they may be considered in time. Since our population is stepping to word growth and development, understanding children’s problems is very worthy. Because they play an important role in our society future. On the other hand, providing mental health for children and teenagers half them to play better their social, mental and physical role in society.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
پریسا نامداری | parisa namdari
خرم آباد، کمالوند، مجتمع پردیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان، دانشکده پزشکی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)
هدایت نظری | hedayat nazari
دانشگاه علوم پزشکی لرستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)
محمد جواد طراحی | mohammad javad tarrahi
دانشگاه علوم پزشکی لرستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)
محمدرضا محمدی | mohammad reza mohammadi
دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-122&slc_lang=en&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات