این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
یافته، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۱۹-۲۲

عنوان فارسی بررسی وضعیت و ضرورت تدریس آموزش خطاهای پزشکی از دیدگاه پزشکان عمومی شاغل در استان لرستان در سال ۱۳۸۵
چکیده فارسی مقاله مقدمه: خطاهای پزشکی یکی از مشکلات عمده بهداشت و درمان در جهان است که سالانه سبب مرگ و میر و عوارض جسمی و روحی برای بیماران و سایر افراد خانواده و حتی جامعه می شود، توجه به این موضوع در کشورهای مختلف در حال افزایش است. راهکارهای مختلفی برای مقابله با خطاهای پزشکی انتخاب شده است که یکی از آنها آموزش در دوران تحصیل است. هدف از انجام این طرح بررسی وضعیت آموزش خطاهای پزشکی در طی دوره تحصیلی و همچنین ضرورت تدریس این موضوع بعنوان یکی از سرفصل های آموزشی، با استفاده از نظرات پزشکان عمومی فارغ التحصیل دانشگاههای مختلف کشور در استان لرستان است . مواد و روش‌ها: برای اجرای تحقیق، پرسشنامه ای طراحی گردید که همکاران طرح با مراجعه حضوری به محل کار و مطب شخصی 200 تن از پزشکان عمومی پرسشنامه ها را تحویل و پس از تکمیل پرسشنامه توسط پزشکان، آنها را جمع آوری نموده و پس از تکمیل کلیه پرسشنامه ها اطلاعات آنها استخراج و توسط نرم افزار کامپیوتری SPSS آنالیز گردید . یافته‌ها: 90% از پزشکان عمومی شرکت کننده در این طرح بیان نمودند که موضوع جداگانه ای تحت عنوان خطاهای پزشکی در دوران تحصیل تدریس نشده است، 64% در طول دوره تحصیل مرتکب خطاهای پزشکی شده که 5/47% آن خطا در تشخیص بیماری بوده است، 60% بعد از فراغت از تحصیل نیز مرتکب خطاهای پزشکی شده اند که 51% آن هم در تشخیص بیماری بوده است. 5/72% بیان نمودند که بعد از فراغت از تحصیل در خصوص خطاهای پزشکی آموزش ندیده اند. همچنین 5/88% پزشکان، تدریس پیشگیری از خطاهای پزشکی را ضروری دانسته اند که40% آنها معتقد بودند که این آموزشها باید در حیطه تشخیص بیماری باشد. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به بررسی های بعمل آمده و اهمیت موضوع خطاهای پزشکی، تدریس آن در طی دوران تحصیل بعنوان واحدی جداگانه برای دانشجویان پزشکی امری ضروری بوده و پزشکان عمومی شاغل هم نیازمند تداوم آموزشهای مربوط هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خطاهای پزشکی، آموزش پزشکی، بازآموزی، پزشکان عمومی

عنوان انگلیسی Study of medical errors status and its necessity of education from view point of Lorestan general practitioners
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background: Medical errors are among the main problems of health and treatment in the world which are responsible for mortality and psychophysical complications in patients, families, and even in the society each year. Medical errors have been increasingly taken into consideration in different countries. Different strategies have been explored to prevent medical errors, one of which is undergraduates education. The aime of this research is to study the current status and the necessity of medical errors education as one of the curricula from viewpoint of general practitioners in Lorestan province graduated from different universities. Materials and methods: A questionnaire was designed and distributed among 200 GPs in Lorestan province to be completed, then data were analyzed using SPSS software. Results: The results of the survey indicated that 90% of the GPs have not been taught any courses entitled medical error prevention. Moreover, 64% had committed medical errors before graduation, out of which 47.5% had been diagnostic errors. Additionally, 60% has committed medical errors after graduation, out of which 51% has been errors in disease diagnosis. 72.5% of them stated that have not taken any education about medical errors after graduation, 88.5% considered medical error prevention education as essential, and 40% believed that the education have to be restricted to diagnostic errors. Conclusion: Regarding the results of the present study and the importance of the topic, teaching medical error prevention as separate credits is highly recommended for medical students, as well as GPs need to be taught related education.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بهرام دلفان | bahram delfan
خرم آباد، کمالوند، مجتمع آموزشی پردیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان، دانشکده پزشکی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)

علی احمد مصدق | ali ahmad mosadegh
پزشک عمومی

سالار نصیر مقدس | salar nasir moghadas
کاردان علوم آزمایشگاهی

رضوان باطبی | rezvan batebi
کارشاس پرستاری

فاطمه حیدرنجفی | fatemeh heidar najafi
کاردان مامایی

ماریا احمدی | maria ahmadi
کارشاس پرستاری


نشانی اینترنتی http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-152&slc_lang=en&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات