این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
یافته
، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۵۹-۶۵
عنوان فارسی
بررسی برخی مشکلات رفتاری ناشی از تنبیه بدنی توسط والدین درکودکان دبستانی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: طرز رفتاربزرگسالان اثر عمیقی بر شخصیت کودکان و عادات کسب شده توسط آنها دارد. تنبیه بدنی به معنای استفاده از نیروی فیزیکی جهت ایجاد درد بدون صدمه، به منظور تربیت (تصحیح یا کنترل رفتار) کودک می باشد. تنبیه بدنی یک نوع کودک آزاری و شایع ترین نوع خشونت در خانواده است که موجب نقض حقوق کودک می شود. تنبیه بدنی دارای اثرات مخرب کوتاه و بلند مدت بر جسم و روح کودک می باشد. هدف از این پژوهش تعیین برخی مشکلات رفتاری در کودکانی که توسط والدین تنبیه بدنی می شوند و مقایسه آنها با کودکانی که توسط والدین تنبیه بدنی نمی شوند، می باشد. مواد و روشها: پژوهش حاضر مطالعه ای توصیفی- تحلیلی است که روی240 کودک 12-7 ساله مشغول به تحصیل در مدارس ابتدائی خرم آباد در سال تحصیلی 84-1383 انجام شد. نمونه ها در دو گروه 120 نفری مورد (توسط والدین تنبیه بدنی می شدند) و شاهد (توسط والدین تنبیه بدنی نمی شدند) به روش تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای شامل 3 قسمت بود. بخش اول مشخصات فردی، بخش دوم سوالاتی در مورد تنبیه بدنی کودکان و بخش سوم شامل 20 سوال در ارتباط با مشکلات رفتاری پرخاشگری عملی، پرخاشگری کلامی، گوشه گیری و همکاری کودک در مدرسه بود. روش جمع آوری اطلاعات مصاحبه با کودک و معلم و مطالعه پرونده کودک درمدرسه بود. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS ver. 11 مورد بررسی و تجزیه تحلیل قرارگرفت. یافتهها: نتایج نشان داد نحوه تنبیه در 6/92% سیلی زدن به صورت کودک بود. بین دو گروه از نظر تحصیلات مادر (001/0= p ) و شغل مادر (004/0= p )، رتبه تولد کودک (05/0 P< )، پر خاشگری عملی (001/0 P< ) ، پرخاشگری کلامی (001/0 P< ) ، گوشه گیری (05/0 P< ) و همکاری((001/0 P< ) تفاوت آماری معنی داری به دست آمد . بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد مادران خانه دار و دارای سطح تحصیلات پایین تر بیشتر از تنبیه بدنی استفاده می کنند و مشکلات رفتاری مثل پرخاشگری عملی و کلامی، گوشه گیری و عدم همکاری در کودکانی که توسط والدین تنبیه می شدند نسبت به آنها که تنبیه نمی شدند به طور معنی داری بیشتر بود. آموزش اثرات بد تنبیه بدنی بر جسم و روح کودک به والدین و نیز آموزش روشهای تربیتی مثبت به آنها می تواند در کاهش استفاده از تنبیه بدنی به عنوان یک روش تربیتی موثر باشد. پرستاران کودک و بهداشت جامعه در صورت داشتن مهارت و اطلاعات لازم می توانند در این زمینه نقش بسیار موثری ایفا کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تنبیه بدنی، مشکلات رفتاری، کودک، والدین، خرم آباد
عنوان انگلیسی
A Survey of Some Behavioral Disorders Due to Parental Corporal Punishment in School Age Children
چکیده انگلیسی مقاله
Qasemi F1, Valizadeh F1, Toulabi T2, Saki M3 1. Instructor, Department of Children, Faculty of Nursing and Midwifery, Lorestan University of Medical Sciences 2. Instructor, Department of Internal Surgery, Faculty of Nursing and Midwifery, Lorestan University of Medical Sciences 3. Instructor, Department of Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Lorestan University of Medical Sciences Abstract Background: Family has an important role on childrens personality and preparing them for future. Corporal punishment involves the application of some forms of physical pain in response to undesirable behavior for the purpose of correction or control of the childs behavior. Corporal punishment constitutes a human-rights violation and has physical and mental health consequences for children. Materials and methods: This survey was conducted to detect and compare some behavioral disorders due to parental corporal punishment in school age children. This case-control trial deals with 240, primary school children aged 7-12 years old. These subjects were selected through cluster randomized sampling in Korramabad and divided into two (case and control) groups. Instruments for measuring data consisted of three components: 1) a questionnaire on demographic information, 2) a questionnaire on corporal punishment and, 3) a rating scale about behavioral disorder such as verbal and behavioral aggression, withdrawal, and cooperation in school. Data were analyzed by SPSS ver11. Results: Results indicated that in 92.6% of cases the corporal punishment method was slapping. Significant differences were found between the two groups in terms of mothers educational level (p=0.001), mothers job (p=0.004), mothers child-birth number (p=0.024), verbal aggression (p=0.001), behavioral aggression (p=0.001), withdrawal (p=0.05), and cooperation (p=0.001). Conclusion: Results indicated that housekeeper mothers and mothers with low educational level use more corporal punishment and behavioral disorders were more in school age children who had suffered parental corporal punishment. Based on the results of this study, educating parents and families about results of corporal punishment in young children is suggested. Public health actions including training programs on alternative methods of discipline are also suggested.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
behavioral disorders, corporal punishment, children
نویسندگان مقاله
فاطمه قاسمی | fatemeh qasemi
خرم آباد، کمالوند، مجتمع آموزشی پردیس، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، دانشکده پرستاری و مامایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)
فاطمه ولی زاده | fatemeh valizadeh
مربی، گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی
طاهره طولابی | tahereh toulabi
مربی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی
ماندانا ساکی | mandana saki
مربی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی
نشانی اینترنتی
http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-168&slc_lang=en&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات