این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
یافته
، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۳۵-۴۰
عنوان فارسی
میزان شیوع اختلالهای رفتار ایذائی در کودکان دبستانی شهر خرم آباد در سال ۱۳۸۴
چکیده فارسی مقاله
مقدمه : اختلالات رفتار ایذائی از شایعترین اختلالات روانپزشکی است که در کودکی آغاز میشود و یک معضل مهم بهداشت روانی جامعه به شمار میرود. اختلالات رفتار ایذائی اثرات مخربی بر روابط اجتماعی، تحصیلی، شخصیتی و رفتاری افراد در کودکی و بزرگسالی دارد. بنابر این بر آن شدیم پژوهش حاضر را با هدف بررسی شیوع اختلالات رفتار ایذائی در دانشآموزان دبستانی شهر خرمآباد انجام دهیم. مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه Cross- Sectional است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مشغول به تحصیل سال1384 در پایههای اول تا پنجم دبستانهای شهر خرمآباد میباشد. (943 N= ). 16 مدرسه دولتی و غیردولتی (8 مدرسه دخـترانه، 8 مدرسه پسرانه) بصورت خوشهای و چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشـنامه استاندارد شده Child Symptom Inventories-4 (CSI-4) است که ابزاری است برای غربالگری شایعترین اختلالهای روانپزشکی کودکان. پرسشنامهها در دیداری جداگانه توسط والدین و معلمین تکمیل گردید. سپس نتایج توسط آمار توصیفی و آزمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: از مجموع 943 نمونه، 4/21% دارای اختلالهای رفتار ایذائی میباشند (7/17% اختلالها بیاعتنایی مقابلهای و 7/3% اختلال سلوک). این میـزان در پسـران دو برابر دختـران بوده است (7/28% در مقابل 4/14%). بیشترین میزان اختلال رفتار ایذائی به ترتیب در پایههای سوم، چهـارم و پنجم و کمترین میزان در پایه دوم بود. همچنین بـین شیوع اختلالات رفتار ایذائی با جنس (P< 0.001) ، پایه تحصیلی (P = 0.02) ، سواد والدین (P = 0.005 , P = 0.006) ، شغل مادر (P = 0.03) ، میزان درآمد ماهیانه (P=0.005) ارتباط معنی داری وجود داشت. ولی بین اختلالات رفتار ایذائی با شغل پدر، وضعیت تحصیلی دانشآموزان و مشکلات روانی خانواده ارتباط معنیداری وجود نداشت. بحث و نتیجهگیری: با توجه به شیوع بالای اختلالات رفتار ایذائی و عدم توجه کافی به عواقب ناشی از این اختلالات در گروه سنی کودک و نوجوان شناسائی این اختلالات ضروری به نظر میرسد تا مداخلات لازم و به موقع صورت گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Prevalence of Disruptive Behavior Disorders in Elementary-School Students of Khorramabad
چکیده انگلیسی مقاله
Namdari P1, Nazari H2 1. Instructor, Department of Social Medicine, Faculty of Medicine, Lorestan University of Medical Sciences 2. Assistant Professor, Department of Psychiatry, Faculty of Medicine, Lorestan University of Medical Sciences, Iran Abstract Background: Disruptive Behavior Disorder (DBD) is one of the most prevalent psychiatric disorders starting from childhood and is considered an important mental health problem of the society. DBDs may have distractive effects on the social, educational, personality, and behavioral relationships of people in their childhood and adulthood. The present research was done to determine the prevalence of Disruptive Behavior Disorders in elementary school students of Khorramabad in 2005. Materials and methods: This research was a cross-sectional study. Its statistical community includes all the students studying in grades one to five at elementary schools in Khorramabad (N = 943). Sixteen state and private schools (8 for girls and 8 for boys) were selected in a cluster and multi–stage sampling method. The standardized questionnaire of Child Symptoms Inventories (CSI-4) was used to collect data on the prevalence of children’s psychiatric disorders. The results ware analyzed using descriptive statistic and Chi-square test. Results: The total sample included 943 children. There was 21.4% DBD behavior (17.7% oppositional defiant disorder and, 3.7% conduct disorder). The number of the boys was twice as that of the girls (28.7% vs. 14.4%). The students in grade 2 showed the lowest, and those in grade 3, 4 and 5 the highest prevalence rate of DBD. There was also a significant relationship between children’s grade (P= 0.02), parent’s education (P=0.005, P=0.006), Mother’s job (P= 0.03), income (P = 0.005) and DBD. However no significant relationship between father’s job, educational level of the students and parent’s mental problems and Disruptive Behavior Disorders was found. Conclusion: Due to the high prevalence of the disorder including DBD, and lack of enough attention to their consequences in children and adolescents, it seems necessary to identify these disorders so that they may be dealt with on time.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
پریسا نامداری | parisa namdari
دانشگاه علوم پزشکی لرستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)
هدایت نظری | hedayat nazari
دانشگاه علوم پزشکی لرستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-175&slc_lang=en&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات