این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
یافته، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۸۷-۹۲

عنوان فارسی میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دختران دانش آموز دبیرستانی در مورد بهداشت دوران قاعدگی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: یکی از وقایع مهم زندگی افراد دوران نوجوانی و بلوغ است. عامل شناسایی بلوغ واقعی در دختران شروع اولین قاعدگی است. علیرغم اینکه قاعدگی در زندگی دختران یک واقعه غیر قابل انکار است کمتر در مورد آن و عواملی که بر آن تاثیر می گذارند مطلب نوشته می شود. در این راستا پژوهش فوق با هدف تعیین نیازهای آموزشی (آگاهی ـ نگرش ـ عملکرد ) دختران دبیرستانی در موررد بهداشت دوران بلوغ ( قاعدگی ) در مدارس خرم آباد انجام گرفت . مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی ـ تحلیلی تعداد 700 دانش آموز دختر سال اول دبیرستان شهر خرم آباد بصورت تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه شامل مشخصه های فردی ، اطلاعاتی پیرامون قاعدگی و سوالات آگاهی ، نگرش و عملکرد بود که توسط پژوهشگر و پرسشگر آموزش دیده تکمیل شد . روایی و پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون مجدد و اعتبار محتوا تعیین شد . اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد میانگین سنی نمونه ها 8/14 سال بود. 52% دارای قاعدگی نامنظم که ( 7/40 % ) دارای طول مدت دوره قاعدگی 7-5 روز بودند . 1/94% دارای اطلاعات قبلی بودند مهمترین و اولین منبع اطلاعات (1/71% ) از طریق مادر بوده است. 50% نمونه ها دارای آگاهی ضعیف بودند . نگرش 1/30% افراد مورد مطالعه نسبت به قاعدگی و علایم آن منفی بود که عملکرد آنها در این مورد با نگرش آنها توافق داشت . 9/75% دارای دیسمنوره بودند . اکثریت افراد مورد مطالعه در دوران قاعدگی دچار اختلالات خلقی ، رفتاری ( اضطراب ، ترس ) شده بودند . تجزیه و تحلیل آماری ارتباط معنا داری بین آگاهی ،نگرش ، عملکرد ومنابع کسب اطلاعات، تحصیلات والدین و شغل مادر ( 001/0 = P ) نشان داد . نتیجه گیری: بر اساس نتایج حاصله از مطالعه حاضر لزوم ارائه آموزش بهداشت دوران قاعدگی ( بلوغ ) به دختران، معلمین و مادران خصوصاً در مورد نقش تغذیه ، ورزش ، کاهش عوامل استرس زا ، رعایت نکات بهداشتی ، همچنین برنامه ریزی جهت انجام ورزشهای منظم در مدارس، بازنگری در کتب دبیرستانی و گنجاندن موضوعات بهداشت دوران بلوغ در کتاب های درسی ضروری به نظر می رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نگرش ، عملکرد ، نیاز آموزشی ، دانش آموز ، بهداشت قاعدگی

عنوان انگلیسی Knowledge, attitude and practice of female high school students on menstrual health
چکیده انگلیسی مقاله Background: One of the most important events in everyone's life is the period of adolescence and maturity. The first factor for recognizing the real maturity in young girls is the first menstruation (monthly period). Although menstrual cycle is an inevitable event for females, most of them have not good information on it. The aim of this study was to assess the knowledge, attitude and practice of young high school girls on menstrual health in khoramabad in 2005. Materials and methods: This research was an analytic descriptive study. 700 students were selected by systematic randomized sampling. Data collection tool was a questionnaire including 2 parts which completed in one step. Statistical inferential methods were used for analyzing the data by SPSS Version 11 software. Findings: Average age was 14.8 years. 52% had irregular menstruation. Menstruation period was 5-7 days in 40.7% of cases. 94.1% had good information on menstrual health. Cases have acquired their information primarily from their mothers. 50% had weak knowledge, and 30.1% had negative attitude and their practice was compatible with their attitude. The prevalence of dysmenorrhea was 15.9%. A great majority of cases had mood and behavioral disorders (fear, anxiety). There was a significant relationship between knowledge, attitude and practice with the resource of information, parental education and the job of the mother. Conclusion: It is necessary to train young girls, their mothers and teachers on menstrual health and the effect of factors such as nutrition, exercise, stress and personal hygiene on it. It is also a necessity to include regular exercise and menstrual health subjects in curriculum of high schools.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فریده ملکشاهی | faride malekshahi
خرم آباد، گلدشت ـ دانشکده پرستاری و مامایی

علی فرهادی | ali farhadi



نشانی اینترنتی http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-348&slc_lang=en&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات