این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
یافته، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۷۹-۸۶

عنوان فارسی رابطه بین سلامت روانی و برخی متغیرهای زمینه ای در دانشجویان دانشگاه لرستان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: سلامت روانی یکی از مهمترین عوامل مؤثر در رشد و پرورش استعدادهای دانشجویان محسوب می شود. مطالعات متعدد حاکی از آن است که دانشجویان نیز مبتلا به انواع اختلالات و مشکلات عاطفی هستند. هدف از این مطالعه، مقایسه وضعیت سلامت روانی دانشجویان دانشگاه لرستان در رابطه با برخی متغیرهای فردی و تحصیلی است. مواد و روش ها: در این تحقیق که یک پژوهش توصیفی بوده است، نمونه آماری تحقیق عبارت بود از تعداد 436 نفر دانشجو که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای به صورت تصادفی انتخاب شده بودند. برای گردآوری داده های مورد نیاز یک پرسشنامه حاوی سوالات مربوط به ویژگیهای جمعیت شناختی و مقیاس سلامت روانی (Mental Health Scale) مورد استفاده قرار گرفت. به منظور مقایسه میانگین نمرات سلامت روانی دانشجویان، آزمون t-test دو گروهی مستقل به کار گرفته شد. داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتیجه گیری: به طور کلی می توان گفت که دانشجویان دانشگاه لرستان از سلامت روانی بالایی برخوردار نیستند. علاوه بر آن دانشجویان دختر نسبت به پسران آسیب پذیر تر هستند و فعالیتهای گروهی با برخورداری از سلامت روانی ارتباط دارد. یافته ها: بررسی نمرات سلامت روانی کسب شده توسط دانشجویان با میانگین 19/164(کمی بالاتر از میانگین پرسشنامه با میانگین 150) نشان می دهد که برخی از آنان سلامت روانی پایینی دارند. یافته های پژوهش همچنین روشن ساخت که دانشجویان پسر نسبت به دختران، 99 درصد (01/0p
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Relationship between Mental Health and Some Background Variables in Lorestan University Students
چکیده انگلیسی مقاله Background: Mental health is one of the most important factors in aptitude growth of university students. Many Studies suggest that students have some types of emotional disorders. The purpose of this study is to compare mental health of Lorestan University students in relation to some academic and personal variables. Materials and Methods: This study was a descriptive research. The sample consisted of 436 university students who were selected randomly by the group sampling method. A questionnaire consisted mental health scale (MHS) as well as demographical characteristics employed for gathering required data. We used independent t-test to compare mean scores of mental health. Findings: mental health score of students with an average of 164/19 (a little more than questionnaire average 150) shows that there is a mild degree of mental health disorders in a number of students. Male students were healthier than females. There was no relationship between native and non-native students in relation to their mental health. Finally, students who were active in the university groups were healthier than who were not active in the university groups. Conclusion: In general, it can be said that Lorestan University Students have not a high degree of mental health. Furthermore, the female students are more susceptible than males and there is a meaningful relationship between mental health of students and group activities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سعید فرح بخش | saeed farahbakhsh
دانشگاه لرستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه لرستان (Lorestan university)

سیمین غلامرضایی | simin gholamrezaei
دانشگاه لرستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه لرستان (Lorestan university)

ایرج نیک پی | eraj nikpay
دانشگاه لرستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه لرستان (Lorestan university)


نشانی اینترنتی http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-384&slc_lang=en&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات