این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه روان پرستاری، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۳۱-۴۰

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مهارت نظم جویی هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی بر پریشانی روانشناختی و انعطاف پذیری شناختی بیماران قلبی و عروقی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: تنظیم هیجان شامل همه­ی راهبردهای آگاهانه و غیرآگاهانه­ای می­شود که برای افزایش، حفظ و کاهش مؤلفه­های هیجانی، رفتاری و شناختی یک پاسخ هیجانی به کار برده می­شود. هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارت­ نظم­جویی هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی بر پریشانی روانشناختی و انعطاف­پذیری شناختی در بیماران قلبی و عروقی بود. روش کار: پژوهش حاضر از نوع طرح­های نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می­باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه بیماران قلبی و عروقی  شهر کرمانشاه در سال 1397 بودند که  از بین آن­ها 30 نفر به عنوان نمونه به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند (هر گروه 15 نفر). مداخله آموزش نظم­جویی هیجان مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیکی برای گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه­ای اجرا شد در حالی که گروه کنترل در این مدت هیچگونه مداخله­ای دریافت نکرد. جهت جمع­آوری اطلاعات از پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21) و انعطاف­پذیری شناختی (CFI) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره و به کمک نرم­افزار SPSS نسخه 20 استفاده شد. یافته­ ها: تحلیل داده­­­ها نشان داد که بین میانگین نمره­های پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی­داری وجود دارد (05/0>P)؛  بدین معنی که آموزش نظم­جویی  هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی باعث کاهش افسردگی، اضطراب و استرس  و افزایش انعطاف پذیری شناختی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شد. نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، می­توان برای بهبود پریشانی روانشناختی و انعطاف ­پذیری شناختی بیماران قلبی از نظم­جویی هیجان مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیکی سود جست.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effectiveness of teaching Emotion Regulation skill Based on dialectical behavioral therapy on Psychological Distress and Cognitive Flexibility Cardiovascular Patients
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Emotion regulation involves all conscious and unconscious strategies that are used to increase, maintain and reduce the emotional, behavioral, and cognitive components of an emotional response. The purpose of the present study was to investigate the effectiveness of teaching discipline-based emotional discipline based on dialectical behavioral therapy on psychological distress and cognitive flexibility in cardiovascular patients. Methods: The present study is a semi-experimental design with pre-test and post-test with control group. The statistical population of the study consisted of all cardiovascular patients in Kermanshah in 2018. Among them, 30 subjects were selected through available sampling method and randomly assigned to two groups of experimental and control (each group was 15). Intervention of teaching skill Emotion Regulation Based on dialectical behavioral therapy for the experimental group was performed in 8 sessions of 90 minutes, while the control group did not receive any interventions during this period. Depression, Anxiety and Stress Questionnaire (DASS-21) and Cognitive Flexibility Questionnaire (CFI) were used to collect information. To analyze the data, multivariate analysis of covariance was performed using SPSS software version 20.  Results: Data analysis showed that there is a significant difference between the mean scores of the pre-test and post-test of the experimental and control groups (P< 0/05); that is, the discipline-based excitement education based on dialectical behavioral therapy reduces depression, anxiety and stress and increases the cognitive flexibility of the experimental group Compared to the control group. Conclusion: According to the results, it is possible to use the emotional ordering based on dialectical behavior therapy to improve the psychological distress and cognitive flexibility of heart patients.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ولی کاظمی رضایی | vali kazemi rezaei
Kermanshah Azad University
دانشگاه آزاد کرمانشاه

کیوان کاکابرایی | keyvan kakabraee
Department of Psychology, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran
دانشیار، گروه روانشناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

سعیده السادات حسینی | Saeedeh Sadat Hosseini
Kermanshah Azad University
دانشگاه آزاد کرمانشاه


نشانی اینترنتی http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1332-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/283/article-283-1851287.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات