این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
نشریه روان پرستاری
، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۶۳-۶۹
عنوان فارسی
بررسی تأثیر هوش هیجانی بر صلاحیت بالینی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: هوش هیجانی، توجه به احساسات و هیجانات خود و دیگران، تمایز گذاشتن بین آنها و استفاده از آنها برای هدایت افکار و اعمال خود میباشد. هوش هیجانی یکی از مؤلفههایی است که میتواند بر روی صلاحیت بالینی و حرفهای مؤثر باشد. این مطالعه به بررسی تأثیر هوش هیجانی بر صلاحیت بالینی دانشجویان اتاق عمل و هوشبری دانشکده پیراپزشکی همدان پرداخته است. روش کار: این پژوهش مقطعی از نوع توصیفی – همبستگی بود که بر روی 54 دانشجوی اتاق عمل و هوشبری دانشکده پیراپزشکی همدان در سال 1397 انجام شد. نمونه گیری بصورت سرشماری و از کلیه دانشجویان اتاق عمل و هوشبری که کارآموزی در عرصه داشتند، انجام شد. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش شامل پرسشنامه هوش هیجانی پرستاران ایمنی و همکاران (2018) و پرسشنامه ارزیابی صلاحیت بالینی لئو (2007) و همکاران بود. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS 23 تجزیه و تحلیل شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای همبستگی، کروسکال والیس، آزمون کای دو و رگرسیون استفاده شد. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که بین هوش هیجانی و صلاحیت بالینی دانشجویان هوشبری، رابطهی خطی مستقیم، مثبت و معناداری وجود داشت. از طرفی بین هوش هیجانی و صلاحیت بالینی دانشجویان اتاق عمل، رابطهی خطی مستقیم، مثبت و معناداری وجود داشت. با توجه به نمره خود گزارشی هوش هیجانی دانشجویان که بین 300-60 بود، میانگین نمرات هوش هیجانی در دانشجویان هوشبری در حد خوب (87%) و در دانشجویان اتاق عمل هم در حد خوب (89%) بوده است. از طرفی با توجه به نمره خود گزارشی صلاحیت بالینی دانشجویان که بین 275-55 بود، میانگین نمرات صلاحیت بالینی در دانشجویان هوشبری در حد خوب (84%) و در دانشجویان اتاق عمل در حد خوب (86%) بوده است. ضمناً بر اساس دیگر گزارشی میانگین نمرات هوش هیجانی در دانشجویان هوشبری در حد خوب (84%) و در دانشجویان اتاق عمل نیز در حد خوب (86%) بوده است و همچنین میانگین دیگر گزارشی نمرات صلاحیت بالینی در دانشجویان هوشبری در حد خوب (82%) و در دانشجویان اتاق عمل در حد خوب (83%) بوده است. نتیجه گیری: بر اساس یافتههای این مطالعه توصیه میشود مدیران و اعضا هیات علمی گروههای اتاق عمل و هوشبری نسبت به آموزش مهارتهای هوش هیجانی به دانشجویان جهت افزایش صلاحیت بالینی اقدام نمایند، تا دانشجویان از صلاحیت حرفهای و بالینی بیشتری در مراقبت از بیماران برخوردار باشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
صلاحیت بالینی، هوش هیجانی، اتاق عمل، هوشبری
عنوان انگلیسی
The Effect of Emotional Intelligence on the Clinical Competency
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Introduction: Emotional intelligence, paying attention to your feelings and emotions and others, differentiating between them and using them to guide your thoughts and actions. Emotional intelligence is one of the components that can affect clinical and professional competence. The aim of this study was to investigate the effect of emotional intelligence on clinical competence of operating room and anesthesia students of Hamadan Paramedical School. Methods: This cross-sectional study was a descriptive - correlational study conducted on 54 students of the Operative and Anesthesia Room of Hamadan Paramedical School in 1397. Sampling was done as a census and from all the students of the operating and anesthetic room with an apprenticeship. The data gathering tool in this study was Emotional Inventory of Imani et.al (2018) and the Competency Assessment Questionnaire liu et.al (2007) and colleagues. Data were analyzed using SPSS23 software. Correlation tests, Kruskal-Wallis, Chi-square and regression tests were used to analyze the data. Results: Data analysis showed that there was a direct, positive, and significant linear relationship between emotional intelligence and clinical competence of anesthetic students. On the other hand, there was a direct, positive, and significant linear relationship between the emotional intelligence and the clinical competence of the operating room students. According to self-report score of emotional intelligence among students ranging from 300-60, the mean score of emotional intelligence in good anesthetic students (87%) and in the students of the operating room was also good (89%). On the other hand, according to the self-report score, the clinical competence of the students was between 255 and 275, the average clinical competency scores in the students of anesthesia were good (84%) and in the operating room students at a good level (86%). Meanwhile, according to another report, the average score of emotional intelligence in good anesthesia students (84%) and in the operating room students was also good (86%), and another average score of clinical competence in anesthetized students was good (82%) And in the operating room students at a good rate (83%). Conclusions: Based on the findings of this study, it is recommended that faculty members and faculty members in the operating and anesthetic groups, in addition to teaching emotional intelligence skills, take students to increase their clinical competence, so that students have more professional and clinical competence in caring for Patients.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
بهزاد ایمنی | behzad imani
Department of Operating Room, School of Paramedicine, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
میترا زندیه | mitra zandyeh
Department of Operating Room, School of Paramedicine, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
علی مهدیون | ali mahdiyoun
Department of Operating Room, School of Paramedicine, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
نشانی اینترنتی
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1141-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/283/article-283-1851290.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات