این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
یافته
، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۳۳-۴۳
عنوان فارسی
نقش مشارکت مادران در تغییر عملکرد آنان در زمینه رشد و تغذیه کودک در شهرستان اصفهان در سال ۱۳۸۲
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: بررسی کشوری رشد کودکان نشان داده است که درصد زیادی از کودکان کشور دچار افت رشد هستند. از طرفی، مشارکت مردمی از اصولی است که سازمان بهداشت جهانی و منابع علمی برای ارتقای سلامت بر آن تاکید دارند. بنابراین می توان یکی از راهکارهای بهبود رشد کودکان را توجه به مشارکت بیشتر مادران دانست. در مطالعه حاضر با ارائه یک الگوی مشارکت مادران، بهبود عملکرد آنان در مراقبت از کودکان خود بررسی می شود. مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع کارآزمایی مبتنی بر جامعه (community - based trial) است و بر روی 74 زوج مادر و کودک انجام شده است. بدین منظور الگویی با استفاده از سه منبع (سطوح مشارکت مردمی، تجارب کشور ایران و سایر کشورها در مورد مشارکت و الگوی CIPP) و هم چنین در نظر گرفتن ویژگی های فرهنگی – اجتماعی و نظام ارائه خدمات بهداشتی کشور طراحی شد. موضوع مشارکت، رشد و تغذیه کودکان بود. برای اجرا با همراهی گروه اصلی مادران داوطلب، نیازسنجی، برنامه ریزی،اجرا، نظارت و ارزشیابی پروژه انجام شد. عملیات با آموزش گروه یاد شده آغاز و توسط آنها به کلیه مادران انتقال داده شد. به منظور ارزشیابی این الگو، شاخص های دستیابی به اهداف در زمینه دانش و عملکرد و توانمندی های فردی و اجتماعی مادران تعیین گردید و از طریق مصاحبه، مشاهده و تکمیل پرسش نامه، اطلاعات جمع آوری و با نرم افزار SPSS و آزمون های آماری ویل کاکسون، مک نمار و t زوج تحلیل گردید. یافته ها: میانگین مجموع نمرات آگاهی مادران در زمینه محتوای آموزشی الگو، قبل و پس از مداخله به ترتیب 23 و 34 و میانگین مجموع نمرات عملکرد آنان قبل و پس از مداخله 3/47 و 2/60 بود (اختلاف معنی دار با 001/0p<). شاخص های حاصل از مشارکت مانند تأثیر بر اعتماد به نفس، اشتیاق به یادگیری مطالب جدید، تمایل به استمرار فعالیت گروه، تمایل به حل مشکلات و ابتکار در زندگی تغییرات شایان توجهی داشت. نتایج طرح از جمله اثربخشی، حاصل نهایی، استمرار برنامه و قابلیت انتقال آن با الگوی CIPP ارزشیابی شد.نتیجه گیری: افزایش سطوح همکاری مادران در ابعاد مختلف مشارکت شامل ارزیابی نیازها،اجرا، نظارت، ارزشیابی و تشکیل یک تشکل مردمی (NGO) بهبود قابل توجهی را در دانش و عملکرد مادران در زمینه مراقبت ازکودکان خود ایجاد کرد. هم چنین سبب افزایش توانمندی های فردی و اجتماعی آنان شد که بیانگر کارایی الگوی ارائه شده بود. از آنجا که در طراحی این الگو به ویژگی های فرهنگی ـ اجتماعی و نظام ارائه خدمات بهداشتی کشور توجه شده است، می توان آن را در سایر مناطق و برای توسعه خدمات بهداشتی دیگر به کار برد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The role of mothers’ participation in changing their practice concerning the growth and nutrition of their children in Esfahan during 2003-2004
چکیده انگلیسی مقاله
Background: An assessment of the growth of Iranian children has shown that a large percentage of Iran’s children are afflicted with growth failure. Community participation is one of the principles emphasized by the World Health Organization as necessary for development of health services. The goal of this study is to evaluate the role of the presented model of mothers’ participation on mothers’ practice concerning the development and nutrition of their children. Materials and methods: A community-based field trial was conducted with 74 mothers with children less than three years of age. A model was designed to increase mothers’ participation. On the basis of this model, a group of mothers’ volunteered and were instructed in the subjects of growth monitoring and child nutrition. Then the mothers who received training instructed other beneficiaries on the basis of the model. The plan was evaluated by the CIPP evaluation model. Changes in the mothers’ knowledge and practice scores were assessed by a questionnaire before and after intervention. Results: The mean score of the mothers’ knowledge, before and after intervention, was 23 and 43 respectively, and the mean score of their practice, before and after intervention, was 47.3 and 60.2 respectively. In the two cases, the difference was meaningful at P< 0.001. This plan considerably increased the individual and social capabilities sincluding self confidence, of the participants. Different effects of the project—including impact, effectiveness, sustainability and transportability—were assessed through the CIPP evaluation model, and special indices, criteria and standards were determined for each part. Conclusions: The considerable improvement in the knowledge and practice of mothers concerning the growth and nutrition of their children and the considerable increase in individual and social capabilities of the beneficiaries of the plan show the efficacy of this model. In addition, as the design of the present model is based on the cultural and social background of Iran according to its health system, the model can be used in other regions to develop other health services.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
پرستو گلشیری | parasto golshiri
بهزاد شمس | behzad shams
احمدرضا زمانی | ahmad reza zamani
سیامک پورعبدیان | siamak pourabdian
اکبر حسن زاده | akbar hassanzadeh
نشانی اینترنتی
http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-219&slc_lang=en&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات