این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
یافته، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۴۳-۵۰

عنوان فارسی صلاحیت بینایی رانندگان اتوبوس های بین شهری تهران در مقایسه با استانداردهای ایران و اروپا
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با افزایش تعداد وسایل نقلیه جاده‌ای، به کارگیری رانندگانی که از مهارتهای حسی و حرکتی بیشتری دارند برای حصول ایمنی ترافیکی اجتناب ناپذیر است. بینایی یکی از حواسی است که به طور مطلق برای رانندگی ایمن لازم است و تقریباً 95% از ورودی های حسی مغز که برای رانندگی لازم است متعلق به حس بینایی است. به همین منظور در کشورهای مختلف استانداردهایی مقرر شده تا در هنگام صدور و تمدید گواهینامه،سلامت بینایی رانندگان با این استانداردها مطابقت داده شود. هدف از انجام این مطالعه بررسی وضعیت دید رانندگان اتوبوس های بین شهری تهران و مقایسه آن با استانداردهای چهار کشور ایران، انگلستان، فرانسه و فنلاند بود. مواد و روشها: ابتدا تعداد312 نفر از رانندگان شاغل در پایانه های جنوب، شرق، غرب و بیهقی تهران با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. سپس پرسش نامه ای شامل مشخصات فردی و اطلاعات شغلی رانندگان با روش مصاحبه حضوری برای هر یک از شرکت کنندگان تکمیل گردید. سپس معاینه حدت و میدان بینایی با استفاده از چارت اسنلن و آزمون رویارویی (Confrontation) انجام شد و اطلاعات به دست آمده با نرم افزار SPSS و آزمون های آماری مربوط تحلیل گردید. نتیجه گیری: بر اساس یافته های به دست آمده لازم است که با یک بررسی اصولی و علمی استانداردهای قابل قبولی را برای صدور انواع گواهی نامه تدوین کرد. یافته ها: متوسط سن افراد مطالعه شده 78/42 سال و متوسط مدت زمان اشتغال به کار رانندگی آنها 15/18 سال بود.به طور متوسط 19/23 ماه (حدود 2 سال) از آخرین معاینه چشمی آنها گذشته بود که بیشترین علت آن معاینه به هنگام تعویض دفترچه مدت کار و بازرسی سرعت بود. 28/51% افراد بهترین حدت بینایی در حد 10/10 و 71/48% افراد بهترین میدان دید در حد 180 درجه نصف‌النهار افقی داشتند. در مقایسه‌ دید افراد مورد مطالعه با استانداردهای بینایی رانندگی در ایران 6/11% واجد صلاحیت رانندگی نبودند. هم چنین 7/7% با قوانین انگلستان، 7/49% با قوانین فرانسه و 1/17% با قوانین فنلاند واجد استانداردهای بینایی رانندگی نبودند. میانگین سن افراد واجد صلاحیت بینایی برای رانندگی24/42 سال و میانگین سن افراد فاقد صلاحیت بینایی برای رانندگی 88/46 سال بود که با استفاده از آزمون آماری T این اختلاف با 009/0=P از نظر آماری معنی‌دار بود. با استفاده از آزمون آماری Kruskal-Wallis مشخص شد که میزان حدت بینایی در گروه سنی بالای 50 سال کمتر از گروه های سنی 20 تا 50 سال و زیر 20 سال است و این اختلاف با 001/0 P< از نظر آماری معنی دار بود، اختلاف میدان بینایی بین گروه های سنی معنی‌دار نبود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی An evaluation of Tehran intercity bus drivers’ vision compared with the standards for Iran and Europe
چکیده انگلیسی مقاله Background: With an ever-increasing number of vehicles on the road, it is inevitable that drivers will need to call upon an increasing use of sensory and motor skills in order to negotiate safely through traffic. Vision is one of the major senses in human beings, and it is definitely necessary for safe driving. Approximately 95% of the sensory input to the brain required for driving comes from vision. For this reason, visual standards were set up in different countries in order to evaluate drivers’ vision. The object of this study was the comparison of visual fitness of bus drivers based on the standards of Iran, England, France, and Finland. Materials and methods: Interviews with and eye examinations of 312 bus drivers were done. First, 312 drivers in South, East and Beihaghi Terminals in Tehran, Iran, were randomly chosen. The drivers were interviewed in order to completed a questionnaire regarding the drivers’ individual characteristics and occupational information. Then the drivers’ vision was examined by Snellen’s chart and a conversation test. The findings were analyzed by the SPSS software and statistical tests. Results: Mean and standard deviations of the age and job duration of the bus drivers were 42.78 and 18.15 years, respectively. Mean time duration after last eye examination was 23.19 months (about two years), and the most common cause for eye examination was exchange of driving permission. The best visual acuity was 10/10 in 51.28% of the cases, and the best visual field was 180 degrees on the horizontal meridian in 48.71% of the cases. 11.6% of the cases were not qualified based on Iran’s driving standard, 7.7% based on England’s driving standard, 49.7% based on France’s driving standard and 17.1% based on Finland’s driving standard. The mean age of qualified persons was 42.24 years, and the mean age of unqualified persons was 46.88 years. This difference was significant (P=0.009). Drivers over 50 years of age were found to have significantly lower visual acuity compared with the two other groups (20-50 years of age and under 20 years of age) (P< 0.001). There was not a significant difference in visual field among the three age groups. Conclusions: Based on these findings, it is necessary to conduct a major scientific study to establish appropriate standards of vision for issuing permission to drive.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله الهام اصغری رودسری | elham asghari rodsari


رامین مهرداد | ramin mehrdad


میر سعید عطارچی اشرف | mir saeed atarchi ashraf


امید امینیان | omid aminian



نشانی اینترنتی http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-220&slc_lang=en&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات