این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
زمین شناسی مهندسی
، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۱۷۸۷-۱۸۱۰
عنوان فارسی
تحلیل پایداری جبهه تونل (مطالعه موردی : خط ۲ متروی کرج)
چکیده فارسی مقاله
تونلزنی در شرایط زمینشناسی و ژئوتکنیکی پیچیده مخصوصاً در نواحی شهری اغلب اجتنابناپذیر است. آنالیز پایداری و تعیین میزان نشست سطحی زمین در پروژۀ واقعی تونلزنی سپری اهمیت خاصی دارند. هدف از این تحقیق تعیین فشاری است که از ریزش جبهۀ تونل یک تونل سطحی حفر شده بهوسیله TBM متعادل کننندۀ فشار زمین (EPB) جلوگیری میکند. در این پژوهش بهمنظور بررسی تأثیر فشار جبهۀ کار بر رفتار تونل، از روشهای تحلیلی و مدلسازی عددی سه بعدی با نرمافزار ABAQUS استفاده شده است تا میزان فشار مؤثر بر رفتار جبهۀ تونل تخمین زده شود. پارامتر مذکور با استفاده از دادههای مربوط به خط 2 متروی کرج محاسبه شده است. روش تحلیلی استفاده شده در این تحقیق عبارت است از: روش لکا- دورمیو (مرز بالایی) که بر پایۀ آنالیز حدی تنش استوار است و بر اساس مکانیسم شکست چند بلوکی انتقالی انجام شده است. همچنین در مدلسازی عددیِ از مدل رفتاری موهر-کولمب استفاده شده، سپس نتایج حاصل از روشهای تحلیلی و مدلسازی عددی مقایسه شده است. برطبق یافتههای حاصل از این تحقیق، فشار بهدست آمده از روش تحلیلی لکا- دورمیو، حداقل فشاری است که میتوان بر جبهۀ تونل اعمال کرد. همچنین تحلیل نشان میدهد که با اعمال فشار بهدست آمده از روش تحلیلی، جبهۀ تونل متروی کرج به احتمال زیاد پایدار میماند و اجرای روشهای پیش تحکیمی در این مقطع تونل لازم و ضروری بهنظر نمیرسد
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Face Stability Analysis of Tunnel (A case study: Karaj Subway Line 2 )
چکیده انگلیسی مقاله
Tunneling in complex geological and geotechnical conditions is often inevitable, especially in urban areas. The stability analysis and the assessment of ground surface settlement of a shield tunneling are of major importance in real shield tunneling projects. The objective of this research is to determine the collapse pressure of a shallow circular tunnel driven by a Tunnel Boring Machine (TBM) of the Earth Pressure Balance (EPB) type. In this study, analytical methods and three-dimensional numerical modeling with ABAQUS software were implemented to examine the effect of face pressure on the behavior of the tunnel. The parameters were calculated using data from Karaj subway-line 2 as a case study. The analytical method used in this study is Leca-Dormiex which is based on limit analysis theory. The method is based on a translational multiblock failure mechanism. Also, elastic and Mohr-Coulomb constitutive model have been used for soil behavior. The results of analytical method and numerical modeling were then compared. Based on the obtained results, face pressure assessed from the analytical method of Leca-Dormiex (upper bound) is the minimum pressure that can be implemented on the face tunnel. It also indicates that with implementation of suggested pressure of analytical method, Karaj subway face tunnel is stable and consequently execution of pre-consolidation methods in this section of the tunnel does not seem to be necessary
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
پوریا حیدریان | p headarian
دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
سید محمود فاطمی عقدا | s m fatemi aghda
دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
علی نورزاد | ali noorzad
دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده مهندسی آب و محیط زیست
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
نشانی اینترنتی
http://jeg.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-106-7&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
زمین شناسی مهندسی
نوع مقاله منتشر شده
علمی پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات