این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
زمین شناسی مهندسی
، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۱۷۰۷-۱۷۲۴
عنوان فارسی
تخمین تراست مورد نیاز حفاری در تونل انتقال آب بهشت آباد
چکیده فارسی مقاله
از چالشهای اساسی در مقابل حفر تونل، عبور تونل از مناطق با پتانسیل مچالهشوندگی شدید است و در صورت کاربرد حفاری مکانیزه، بررسی تراست مورد نیاز حفاری در این مناطق اجتنابناپذیر است. تونل انتقال آب بهشتآباد به طول 65 کیلومتر با هدف انتقال سالیانه یک میلیارد مترمکعب آب به بخش ایران مرکزی در حال بررسی است و با توجه به بررسیهای زمینشناسی، در پهنۀ نوزدهم تونل، پتانسیل مچالهشوندگی شدید است. به همین سبب در این مقاله روشهای ارزیابی تراست لازم بررسی، و مقدار نیروی محوری لازم برای نفوذ در جبهۀ کار محاسبه شده است. سپس نحوۀ شبیهسازی عددی بهمنظور ارزیابی تراست در پهنۀ مذکور، شرح داده شده و نتایج آن بررسی شده است. همچنین با استفاده از روش رامونی (2010) تراست لازم محاسبه و نتایج آن با شبیهسازی عددی مقایسه شده است. با توجه به نتایج مدلسازی عددی بهمنظور کاربرد ماشینهای حفار تمام مقطع سپردوبل در کیلومتر 31600-29030 و 34900-37490 در شرایط ژئومکانیکی بیشینۀ سه سانتیمتر و در شرایط ژئومکانیکی کمینۀ ده سانتیمتر اضافه حفاری لازم است و تصمیمگیری در ارتباط با کاربرد ماشینهای حفار تمام مقطع در کیلومتر 31600-34900 منوط به حفر گالری اکتشافی و انجام آزمایشهای تکمیلی بهمنظور تعیین پارامترهای تابع زمان سنگ است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Estimation of required thrust for tunnel excavation using 3D numerical modeling- Beheshtabad water transmission tunnel as a Case Study
چکیده انگلیسی مقاله
One of the major challenges in tunneling is the excavation in regions with high potential of squeezing and in the case of application of full face boring machines evaluation of the required thrust in these regions is inevitable. The Beheshtabad water conveyance tunnel with 65 km in length is considered for transferring one billion cubic meter of water annually to the central part of Iran. According to geological investigation there is a high potential of squeezing in the 19th section of tunnel. In this article, the thrust evaluation methods are investigated and the required penetration force is calculated. Then the numerical procedure applicable to thrust evaluation in the 19th section is discussed and the results are analyzed. In addition, the required thrust to overcome shield skin frictional resistance using Ramoni's method (2010) is computed and the outputs are compared to numerical ones. As a result of numerical simulation, in order to utilize double shield TBM for the sections of 29030-31600 km and 34900-37490 km, it is required to overcut 3 cm for the favorable geomechanical locations and 10 cm for the unfavorable geomechanical conditions. Decision on the application of full face boring machines in the section of 31600-34900 km could be made providing long term parameters of host rock were determined via performing additional in situ tests in the exploration gallery.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فریماه آیتی | h sadeghi
دانشگاه پیام نور شهرکرد
سعید مهدوری | s mahdevari
دانشگاه صنعتی اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه صنعتی اصفهان (Isfahan university of technology)
نشانی اینترنتی
http://jeg.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-106-18&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
زمین شناسی مهندسی
نوع مقاله منتشر شده
علمی پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات