این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
زمین شناسی مهندسی
، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۱۵۰۱-۱۵۲۴
عنوان فارسی
بررسی های زمین شناسی مهندسی در مسیرخط ۲ متروی تبریز بهمنظور ارزیابی نشست سطحی زمین
چکیده فارسی مقاله
هدف از این مقاله ارزیابی خصوصیات زمینشناسی مهندسی خاک و سنگ در طول 12 کیلومتر از بخش اصلی خط 2 متروی شهر تبریز است. از نظر زمینشناسی مسیر بررسی شده متشکل از خاکهای ماسهای(SM)، سیلتی(ML) و سنگهای رسوبی (مارن، ماسه سنگ، سیلت استون و کلی استون) است. تونلها با ماشین تونلبری (TBM) با قطر 2/9 متر حفاری خواهند شد. با توجه به شرایط زمینشناسی مهندسیمسیر، وقوع نشست سطحی زمین به واسطۀ تونلبری پیشبینی میشود. بهمنظور انجام بررسیها، مسیر بررسی شده به سه ناحیه (خاکهای درشتدانه، خاکهای ریزدانه و سنگهای رسوبی) تقسیم شد. پژوهشهای صحرایی (حفاری توام با مغزهگیری، نمونهبرداری، انجام آزمون های محلی، نقشهبرداری زمین شناسی) و آزمونهای آزمایشگاهی(تعیین خصوصیات فیزیکی و مکانیکی) بهطور تفصیلی انجام گرفت. برای ارزیابی نشست سطحی از نرمافزار 3D PLAXIS و از روش المانهای محدود استفاده بهعمل آمد. نتایج نشان دادکه در بخشهای از مسیر در زمان تونلبری نشست سطحی زمین اتفاق خواهد افتاد. بنا بر این بهسازی با استفاده از روشهای تزریق و خشکانیدن زمین قبل از حفاری تونلها توصیه میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ماشین تونلبری (TBM) ، متروی تبریز ، نشست زمین ، PLAXIS 3D ،
عنوان انگلیسی
Engineering geological investigations along the Tabriz subway extension focusing on ground surface settlement, northwestern Iran
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this paper is to assess the engineering geological characteristics of soil and rock, and to predict ground surface settlement due to tunneling in main part of Tabriz subway line 2 which has a length of 12 km. The total length of the excavation line is 20 km between International fair and Kara malek. Tunnels will be excavated by employing EPB Shields 9.2 m in diameter. Geology in this section is mainly composed of sand (SM), silt (ML) and Sedimentary rocks (marl, siltstone, claystone and sandstone). Laboratory experiments and field studies were conducted for the study area. Field studies consisted of geological mapping, in situ testing, core drilling and sampling for laboratory studies. Uniaxial compressive tests, triaxial compressive strength test and deformability tests were conducted in the laboratory. For more Precise investigations, Subway path was divided into three geotechnical zones. These zones mainly consist of fine grained soils, coarse grained soils and Sedimentary rocks, respectively. Settlement predictions were performed using PLAXIS 3D Tunnel, a 3D finite element computer software. Excavation, ground support and face support steps in FEM analyses were simulated. Predictions were performed for typical geological parts in each zone, which is considered as critical in terms of ground surface settlement. Based on the results acquired from this method, ground surface settlement in some parts of Tabriz urban railway line 2 can be a problem during tunneling. Further, the ground condition improvement such as grouting and dewatering must be performed before tunneling.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدحسین قبادی | m h ghobadi
دانشگاه بوعلی سینا
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)
ر بابازاده | r. babazadeh
دانشجو
نشانی اینترنتی
http://jeg.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-71-5&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
زمین شناسی مهندسی
نوع مقاله منتشر شده
علمی پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات