این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
زمین شناسی مهندسی، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۱۰۱۱-۱۰۳۰

عنوان فارسی بررسی عددی رفتار دینامیکی مخلوط خاک-تراشه لاستیک فرسوده
چکیده فارسی مقاله حجم عظیم لاستیک‌های فرسوده با توجه به‌ تجزیه‌ نشدن در طبیعت باعث ایجاد مشکلات زیست‌محیطی فراوان شده است که رفع آن از دغدغه‌های اصلی کارشناسان این حوزه است. در سال‌های اخیر به استفاده مجدد از این مواد در صنایع مختلف بسیار توجه شده است. این مواد به‌دلیل حالت الاستیک و توانایی زیاد در جذب انرژی به‌عنوان یکی از شناخته شده‌ترین میراگر‌ها محسوب می‌شوند. با توجه به این‌که کاهش لرزش‌های رسیده ناشی از زلزله، به ‌سازه، از موثر‌ترین روش‌های مقابله با نیروی‌های زلزله است، لذا به نظر می‌رسد استفاده از مخلوط خاک-تراشه‌های لاستیک فرسوده در زیر پی می‌تواند به‌عنوان نوعی میراگر عمل کرده و اثرات امواج حاصل رسیده به زیرسازه را کاهش دهد. در این تحقیق مصالح مذکور به‌عنوان میراگر در زیر پی، مدل شده و تأثیر عمق سنگ‌بستر بر روی عمل‌کرد مخلوط در حوزۀ زمان و فرکانس بررسی شده است. نتایج نشان می‌دهد این مصالح دامنۀ تشدید، شتاب و انرژی رسیده به سطح زمین را به‌شدت کاهش می-دهد. همچنین با افزایش عمق سنگ‌بستر عمل‌کرد این مصالح به‌عنوان جداساز لرزه‌ای کاهش می-یابد. مصالح مذکور در زلزله‌های شدید نسبت به زلزله‌های ضعیف، عمل‌کرد بهتری دارد. مزیت این روش نسبت به روش‌های مشابه هزینۀ پایین، دسترسی آسان به منابع، عدم نیاز به تکنولوژی بالا و رفع هم‌زمان دو مشکل (لرزش‌های زلزله و مسائل زیست محیطی) است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Numerical Study of Dynamic Behavior of Soil-Scrap Tires Mixture
چکیده انگلیسی مقاله Huge amount of scarp tires have made a big environmental problem that its reduction assessment is an important aim for researchers. Reusing of these materials in different branch of industrial is concentrated. Because of elastic behavior and absorbing the energy, waste tires are concerned as a famous damper. As a more effective manner to check the seismic forces is reducing the entered movements to the structure, it seems that using soil-scrap tire mixtures acts as seismic damper and these mixtures can reduce the earthquake forces acting to the structure. In this research this mixture is modeled as a damper under the foundation and the bed rock depth is analyzed in both time and frequency domains. Obtained results show that using soil-tire mixture reduces the resonance amplitude, energy and the acceleration reached to the ground surface. It should be mentioned that increasing the depth of the bed rock, the act of the mixture as a damper reduces. The results show that this mixture has a better operation in strong ground motions. Using these materials is cheaper compared with other base isolation systems, more available, not requiring high technology and also it reduces both earthquake forces and environmental problems.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://jeg.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-62&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علمی پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات