این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
زن در توسعه و سیاست
، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۴۸۷-۵۰۶
عنوان فارسی
بازنمایی زنان در روزنامههای سراسری (روزنامههای کیهان، ایران و شرق)
چکیده فارسی مقاله
زنان، بهعنوان نیمی از جوامع انسانی، ظهور و بروز برجستهای را در عرصههای مختلف زندگی اجتماعی عهدهدارند و تحلیل و بررسی محتوایی رسانهها در چگونگی بازنمایی زنان یک جامعه بیگمان ضروری به نظر میرسد. در این تحقیق، از دو روش تحلیل محتوا و نشانهشناسی استفاده شده است. در روش تحلیل محتوا، با انتخاب یک هفته آماری، از شش ماهه اول سال 1393، اخبار و مطالب چاپشده در سه روزنامه کیهان، ایران و شرق، تحلیل محتوا شد. سپس با روش نشانهشناسی تصاویرِ چاپشده از زنان در روزنامههای مذکور تحلیل شد. نتایج بررسی نشان میدهد روزنامه ایران در تعداد مطالب بیش از دیگر روزنامهها به موضوع زنان پرداخته است و سپس روزنامه شرق و کیهان قرار داشتهاند. اختلاف تعداد مطالب روزنامه ایران حدود یک و نیم برابر روزنامه شرق و مطالب روزنامه شرق دو برابر روزنامه کیهان بوده است. روزنامه ایران در تیترهای صفحه اول و نیز تعداد عکسهای چاپشده از زنان جایگاه بهتری از دو روزنامه دیگر دارد. در بخش نشانهشناسی عکسهای چاپشده از زنان نیز مشخص شد که بازنمایی زنان ایرانی در مقایسه با زنان خارجی مطلوب نیست و در روزنامه ایران،بهخصوص در صفحه اول، انعکاس زنان خارجی به لحاظ نشانهشناختی، بهتر از زنان ایرانی بوده است و حتی در تصاویر داخلی نیز نمونهای برای این مدعا وجود دارد. البته رویکرد روزنامه شرق را میتوان بینابینی دانست و با وجود انعکاس زنان خارجی به بهترین وجه، زنان ایرانی نیز فراموش نشدهاند و نوع مواجهه روزنامه شرق در بخش تصاویر با زنان ایرانی بهتر از دو روزنامه دیگر بوده است. روزنامه کیهان نیز کمترین توجه را به تصاویر زنان، چه ایرانی و چه خارجی، در صفحه اول داشته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Representation of women in Iranian newspapers (Kayhan, Iran and Shargh Newspapers)
چکیده انگلیسی مقاله
Women as half of human societies have different roles in different areas of social life. So content analysis of the media is necessary in the about of women. This study uses two methods: content analysis and semiotics. So content analyzed a statistical week from the first six months of 1393 Kayhan, Iran and Shargh Newspapers. Then by using semiotics, printed images of women in these newspapers were analyzed. Number of Iran Newspaper writings was about one and half. The newspaper press releases about one and a half equal Shargh Newspaper writings. The number of Shargh Newspaper writings was twice equal of the Keyhan Newspaper. Iran Newspaper in front-page headlines and photographs of the position of women is better than the two other daily newspapers. In semiotics of women, representation of Iranian women in comparison with foreign women is not suitable and in front page and internal pages images of Iran Newspaper, reflection of foreign women were better than Iranian women. Of course, we can be considered the approach of Shargh Newspaper in intermediate in which images of foreign and Iranian women have been reflected suitable. Anyway, images of Iranian womens in Shargh were better than other two daily newspapers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
احمد نادری |
استادیار گروه انسان شناسی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
علی قشمی |
کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی و پژوهشگر رسانه
نشانی اینترنتی
http://jwdp.ut.ac.ir/article_58132_4378b834d3955b48d6d4aec9b9e007f7.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات