این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
یافته، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۵۱-۵۷

عنوان فارسی نگرش دانش آموزان دبیرستانی شهر خرم آباد نسبت به اختلالهای روانی
چکیده فارسی مقاله مقدمه : در سالهای اخیر مطالعات گوناگونی در رابطه با نگرش اقشار مختلف جامعه نسبت به بیماری های روانی انجام شده است که نتایج آن توانسته است با برنامه ریزی بهینه در این مقوله، تحولات مثبتی در بهبود نگرش جامعه ایجاد نماید. هدف از انجام این مطالعه نیز بررسی نگرش دانش آموزان دبیرستانی نسبت به اختلالهای روانی بود. مواد و روشها : در این مطالعه توصیفی - مقطعی به بررسی نگرش دانش آموزان دبیرستانی نسبت به اختلالهای روانی پرداخته شد. تعداد 600 دانش آموز (شامل 301 دانش آموز دختر و 299 دانش آموز پسر)به صورت تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار گرد آوری اطلاعات یک پرسشنامه شامل: سوالاتی پیرامون مشخصات دموگرافیک و سنجش نگرش دانش آموزان بود. اطلاعات به دست آمده توسط نرم افزار9.1 SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها : نتایج بدست آمده نشان داد که 8/58 درصد دانش آموزان دارای نگرش منفی و 2/41 درصد دارای نگرش مثبت نسبت به اختلالهای اعصاب و روان بودند.آزمون آماری t اختلاف معنی داری بین میزان نوع نگرش دانش آموزان دختر و پسر نشان نداد(05/0 (p> . بین پایه تحصیلی با نگرش دانش آموزان نسبت به اختلالات اعصاب و روان از لحاظ آماری رابطه معنی دار وجودداشت (05/0p
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نگرش، اختلالهای روانی، دانش آموزان

عنوان انگلیسی Attitude of Khorramabad high school students towards psychiatric disorders
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: In the recent years different studies have been performed to determine attitude of different groups of the society towards psychiatric disorders , that their results could develop positive changes to improve the attitude of society with proper planning in this respect. Materials & Methods: This descriptive cross – sectional study has designed to determine the attitude of 600 high school students (301 girls and 299 boys) to psychiatric disorders. The samples were chosen using multistage randomized sampling method. Data collecting tool was a questionnaire including students , demographic characteristics and their attitude measurement , then data were analyzed by SPSS software version 9.1 . Findings : Results showed that 58.8% of the students had negative attitude and 4.2% had positive attitude to psychiatric disorders . Statistical test (T.test) didn,t show any relationship between gender and kind of attitude . Relationship between students , grade and type of attitude was statistically significant (P< 0.05). 54% of the students believed that parents inattention to their children and 46.3% believed that physical punishment by parents or school staff could effect on occurrence of psychiatric disorders . 90% of the students interested in receiving education by psychiatrist or psychologist in their schools . Conclusion: Results of this study show that high school students, attitude in Khorramabad city to psychiatric disorders is negative . It seems that with exact perception of this problem and proper planning we can develop a positive change in students, attitude to psychiatric disorders and take effective steps to improve mental health of the adolescents .
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attitude , Psychiatric disorders , Students

نویسندگان مقاله میترا صفا | mitra safa
دانشگاه علوم پزشکی لرستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)

علی فرهادی | ali farhadi
دانشگاه علوم پزشکی لرستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)

بهروز خوردبین | behroz khordbin
پزشک عمومی


نشانی اینترنتی http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-265&slc_lang=en&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات