این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
زن در توسعه و سیاست
، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۴۷۹-۵۰۸
عنوان فارسی
شناسایی تأثیرات یادگیری اجتماعی در خانواده بر میزان مهارتهای پیش از ازدواج
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر، با هدف توصیف میزان مهارتهای پیش از ازدواج دختران مجرد 15 سال و بیشتر ساکن استان مازندران، که پدرشان شهید، جانباز، یا آزادهاند، و نیز برای شناسایی میزان تأثیرپذیری مهارتهای پیش از ازدواج آنها از مهارتهای والدینشان انجام شده است. بر این اساس، 366 نفر با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران و به شیوۀ نمونهگیری دومرحلهای تصادفی متناسب انتخاب شدند. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد میزان مهارتهای پیش ازدواج در بین دختران در سطحی پایینتر از متوسطِ مورد انتظار است و اکثریت پاسخگویان سنین 14 تا 18 سالگی را مناسبترین سن برای یادگیری این مهارتها دانسته و آموزش از سوی والدین در خانواده را بهمنزلۀ بهترین راه کسب مهارتهای پیش از ازدواج معرفی کردهاند. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان میدهد که متغیرهای مستقل واردشده در معادلۀ رگرسیونی، 45درصد از واریانس میزان مهارتهای پیش از ازدواج را بهمنزلۀ متغیر مستقل تبیین میکند و میزان مهارتهای پیش از ازدواج در بین دخترانی بالاتر است که آموزشهای مستقیم بیشتری را از سوی مادران و پدرانشان در زمینۀ مهارتهای ازدواج و زندگی زناشویی دریافت میکنند. پایینبودن نسبی میزان مهارتهای پیش از ازدواج و تمایل دختران جوان به شرکت در دورههای آموزشی، بر لزوم برگزاری دورهها و کلاسهای آموزش مهارتهای پیش از ازدواج برای دختران به صورت نظاممند و متوالی دلالت میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Study of the Impacts of Social Learning in Family on the Premarital Skills
چکیده انگلیسی مقاله
The present study aims to describe the rate of premarital skills among daughters of Martyrs and Veterans in Mazandaran Province, as well as to identify the impact of parents' marital skills on their girls' skills. The universe of the study is all of single, older than 15 years old girls whose fathers were martyr or veteran. 366 young girls have been selected as a sample of the study via two-steps proportional random sampling method. Descriptive results indicate that rate of premarital skills is less than expected level (9.4 out of 20 score). However, these girls were more skilled in communication and anger control skills, as well as problem solving than marriage expectation and fertility skills. On the basis of regression analysis, rate of premarital skills among young girls can be predicted significantly (R2= 0.45), by independent variables, such as receiving direct education on marital life from parents, being younger girl, having higher education level, having richer fathers financially, and observing less negative behaviors of their fathers at home. These findings imply on necessity of invest on the teaching of premarital skills to young girls, especially in order to regulating their marriage expectation and increasing fertility knowledge.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد اسماعیل ریاحی | mohammad esmaeil
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)
توحید علیزاده |
کارشناس ارشد جامعه شناسی ـ دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)
نشانی اینترنتی
http://jwdp.ut.ac.ir/article_50283_bc25ac4309a831f7142f0139982948e9.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات