این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
زن در توسعه و سیاست
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱۱۱-۱۳۳
عنوان فارسی
بررسی عوامل مؤثر بر ادراک عدالت رویهای در ارتقاء شغلی معلمان زن
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش با هدف سنجش نقش تعدیلکنندگی طرحوارههای جنسیتی زنان در رابطه بین الگوهای زنانه، مدارج ارتقاء شغلی و فرصت شبکهسازی با عدالت رویهای در ارتقاء شغلی معلمان زن در شهرهای یزد، کرمان و اصفهان اجرا شد. برای دستیابی به هدف پژوهش، 280 معلم زن از سه شهر مذکور انتخاب شدند (از اصفهان 100 معلم زن و از دو شهر یزد و کرمان هر یک 90 معلم زن). پرسشنامههای مورد استفاده در پژوهش شامل پرسشنامه عدالت رویهای در ارتقاء ، پرسشنامه الگوهای زنانه، فرصت شبکهسازی برای زنان، مدارج ارتقاء شغلی رسمی برای زنان (لمونز،2003)، مطلوبیت اجتماعی (استران و گرباسی، 1972) و پرسشنامه طرحوارههای جنسیتی (اسپنس و هلمرپچ،1978) بودند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که وقتی معلمان زن بر مبنای طرحوارههای جنسیتی غیرسنتی، قائل به نقشهای غیرسنتی، نظیر فعالیتهای گسترده برای مشارکت زنان در خارج از منزل هستند، به همان اندازه وجود زنان درپستهای مدیریتی و وجود مسیر روشن برای دستیابی به پست های مدیریتی را به عنوان نشانه رعایت عدالت در تصمیمگیریهای مربوط به معلمان زن تلقی میکنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Study of Influential Factors on Perception of procedural Justice in Job Promotion of Female Teachers
چکیده انگلیسی مقاله
This research was administered with the purpose of studying the moderating role of female gender schemas in relations between feminine role models, job ladder and networking opportunity with procedural justice in promotion of women teachers in Yazd, Kerman and Esfahan city. On the basis of the research aims, 280 women teachers were selected from above mentioned cities (from Esfahan 100 women teachers and from Yazd and Kerman 180 women teachers). Research questionnaires consisted of: procedural justice in promotion, feminine role models, networking, and formal job ladder (Lemons, 2003), social desirability (Strahan & Gerbasi, 1972) and gender schemas (Spence & Helmreich, 1978). Data were analyzed using Pearson’s correlation coefficient and regression analysis. Results revealed that, when women teacher believed in the nontraditional roles (on the basis of nontraditional gender schemas), such as extensive affairs for advancement and promotion outside of the home, they interpret the existence of women teachers in managerial position and existence of clear path for women teachers to access managerial positions, as a sign of consideration of justice in decision makings.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محسن گل پرور |
استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)
محمدعلی نادی | mohammad ali
استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)
نشانی اینترنتی
http://jwdp.ut.ac.ir/article_22989_5e3315775683e32fc921c585169330e9.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات