این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
زن در توسعه و سیاست
، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
سرمایهی فرهنگی، مدیریت ظاهر و جوانان (مطالعهی دختران و پسران شهر بابلسر)
چکیده فارسی مقاله
مدیریتِ ظاهر و بدن که در دنیای امروزی آنرا سرمایهی جسمانی افراد میدانند، بر حسب اینکه افراد بیشتر از چه محصولات فرهنگی استفاده میکنند بهنوعی از جایگاه فرهنگی آنها متأثر است زیرا افراد بر حسب اینکه دارای چه میزان سرمایهی فرهنگی میباشند، دارای نگرشهای خاصی نسبت به بدن و چگونگی ظاهر شدنشان در اجتماع هستند. از این رو، تحقیق حاضر در صدد مطالعهی رابطهی بین سرمایهی فرهنگی و مدیریت ظاهر جوانان است. بهمنظور سنجش این رابطه، از نظریهی پیر بوردیو و آنتونی گیدنز استفاده میکنیم. به اعتقاد بوردیو، سرمایهی فرهنگی از طریق قریحه و سلیقهی افراد بر مدیریت ظاطر و بدن آنان تأثیر میگذارد. در نظریهی گیدنز، مدیریت بدن نشانهی دخالتِ آگاهانهی کنشگر در شکل دادن به خود در متن اجتماعی است. این تحقیق به روش پیمایشی و با ابزار پرسشنامه در میان جوانان 25- 15 سالهی شهر بابلسر در سال 1386 انجام میشود. روش نمونهگیری، طبقهای خوشهایِ چندمرحلهایِ متناسب و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 380 نفر انتخاب میشود. نتایج بهدستآمده بیانگر آن است که مدیریت ظاهر در میان جوانان از اهمیتی ویژه برخوردار است. همچنین نتایج حاصل از آزمون فرضیات حاکی از آن است که هرچه میزان سرمایهی فرهنگی افراد بیشتر باشد، نحوهی مدیریت ظاهر نیز در میان دختران و پسران جوان اهمیت ییشتری پیدا میکند. از سوی دیگر، نتایج حاصل از جداول توصیفی بیانگر آن است که الگوی رایجِ مدیریت ظاهر در میان جوانان، متأثر از نوگرایی و مؤلفه-های مرتبط با دنیای مدرن است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Youth, Cultural Capital and appearance management (case study: Boys and Girls of Babolsar City)
چکیده انگلیسی مقاله
The appearance of body, which is considered as people’s physical capital, is influenced by cultural position of individuals. People have different attitude towards their body and appearance depending on their cultural capital. In addition, in today’s world visible characteristics and features of individuals are ever more important than they used to be in the past. Thus, as appropriate and desired appearance is gaining importance in different social groups, particularly youngsters, this study investigates the relationship between cultural capital and appearance management among the youth. In order to investigate this relationship, the theory of Anthony Giddens and Pierre Bourdieu are used. Data collection is conducted through a questionnaire. The sample population consists of youngsters between 15 to 25 years old residing in Babolsar city. Through proportional multi-step cluster stratified sampling and Cochran formula 380 cases are chosen as the statistical sample of the study. The results of descriptive findings show that nowadays young people control their weight in order to look physically attractive and young in front of others, thus more youngsters are inclined to join a bodybuilding and fitness club. Based on gender analysis, a greater number of girls resort to dieting to keep their bodies fit (40 percent) while higher number of boys choose sports clubs (58/15 percent). The findings show that among the many criteria, hair and face makeup along with using perfume are more important than other items of appearance management. Age and native language had no significant relationship with body management. In addition, there is a positive and significant relationship between cultural capital and appearance management. In general, the results of descriptive statistics show that girls and boys use a variety of mechanisms for appearance management to a degree that these mechanisms put their health at risk. As modernisms, culture of media, commercialization, fashion and beauty industry, have put great importance on attractive bodies, a situation referred to as Physical Culture which is prevalent among boys and girls
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
قربانعلی ابراهیمی |
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)
عباس بهنویی گدنه | behnoei gadaneh
کارشناس ارشد جامعه¬شناسی از دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)
نشانی اینترنتی
http://jwdp.ut.ac.ir/article_21273_77012dbb824a59412d07ec267fc939c5.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات