این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
زن در توسعه و سیاست
، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
جامعهپذیری جنسیتی در کتابهای درسی مدارس ایران
چکیده فارسی مقاله
جامعهپذیریِ جنسیتی عمدتاً در دوران کودکی و سنین مدرسه شکل میگیرد و بهتدریج در ذهن و رفتارهای اجتماعی درونی و متبلور میشود. بدین ترتیب، مدارس و کتابهای درسی بهعنوان اولین و مؤثرترین مرجع رسمی آموزش و انتقال انتظارات اجتماعی و استانداردهای فرهنگی، نقشی مهم در تکوین و توسعهی هویت جنسیتی کودکان و نوجوانان ایفا میکنند. در این تحقیق با استفاده از تکنیک تحلیل محتوی، کلیهی کتابهای درسی دورهی ابتدایی سال تحصیلی 1389- 1388 به تفکیک پایهی تحصیلی و عنوان کتاب درسی مطالعه میشوند. در مجموع مطابق یافتههای این تحقیق، فراوانی اسامی و تصاویر مردان غلبهی چشمگیری بر اسامی و تصاویر زنان دارد. این نوع سوگیریِ جنسیتی در واژههای کلیدی مرتبط با جنس مذکر و مؤنث (مانند کلمات مرد و زن، پسر و دختر)، الگوها و ویژگیهای کارهای داخل و خارج خانه، ترکیب بُعد خانواده بر حسب جنس فرزندان، و فعالیتهای ورزشی نیز وجود دارد. نکتهی مهمتر آنکه، غالباً همبستگی مستقیم و معناداری بین پایهی تحصیلی و این نوع سوگیریهای جنسیتی مشاهده میشود. بهعلاوه، تفاوتهای کمابیش مهمی در خصوص چگونگی بازنمایی برخی از نقشهای جنسیتی به تفکیک عنوان کتابهای درسی نیز وجود دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Gender Socialization in Iranian textbooks (Case study: Primary Schools)
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
یعقوب فروتن |
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران، بابلسر
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)
نشانی اینترنتی
http://jwdp.ut.ac.ir/article_21274_7324dbf431026b4b5f01acb19be724a6.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات