این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پزشکی قانونی، جلد ۲۲، شماره ۱، صفحات ۳۱-۳۷

عنوان فارسی بررسی پرونده‌های شکایات قصور دندان‌پزشکی موجود در سازمان نظام پزشکی مشهد از سال ۱۳۸۰ تا سال ۱۳۹۰
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: یکی از مهم­ترین تنش ­های شغلی که ممکن است دندان­پزشکان در حرفه خود با آن مواجه شوند شکایت بیمار است. هدف از این مطالعه ارائه تصویری از قصورهای دندان­پزشکی در شهر مشهد بود. روش بررسی: پرونده شکایات رسیده به سازمان نظام­ پزشکی مشهد از دندان­پزشکان در سال­های 90-80 که مقصر بودن یا نبودن دندان­پزشک در آن مشخص شده­ بود، مورد بررسی قرارگرفت. متغیرهای محل درمان، شغل ارائه دهنده خدمت، جنس بیمار و دندان­پزشک، درمان دندان­پزشکی انجام­ شده، علت طرح شکایت و عارضه درمان مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده­ها توسط نرم­افزار spss نسخه 15 و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون کای دو انجام شد. یافته­ ها: در بین 250 پرونده شکایت، در 4/62٪ پرونده ­ها رأی بر عدم قصور دندان­پزشکان صادر شده­ بود. اکثر دندان­پزشکانی که از آن­ها شکایت شده بود، مذکر بودند (6/79%). فراوانی شکایات به ترتیب مربوط به دندان­پزشکان عمومی (2/87%)، متخصصان معالجه ریشه (4/4%) و در نهایت متخصصان پریودنتولوژی (4/2%) بود. بیشترین فراوانی قصور به ترتیب مربوط به مطب ­های خصوصی (8/62%)، کلینیک­های دندان­پزشکی خصوصی (4/28%)، درمانگاه­ های خیریه (2/3%) و درنهایت کلینیک­ های بیمارستان (8/2%) بود. بیشترین فراوانی عوارض درمان مربوط به از دست رفتن دندان توسط دندان­پزشکان عمومی ­بود (4/24%). نتیجه گیری: بر اساس یافته ­های این مطالعه بیشتر دندان­پزشکان که از آنان شکایت شده بود قصوری مرتکب نشده­اند. هم چنین یافته ­ها بیانگر آن بود که بیشتر شاکیان مونث و متشاکیان بیشتر دندان­پزشک مرد بوده­ اند، هم چنین اکثر متشاکیان دندان­پزشک عمومی بوده و بیشتر شکایات مربوط به مطب های خصوصی و عمل جراحی لثه می شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله قصور، دندان­پزشکی، شکایت

عنوان انگلیسی Evaluation of Dental Complaints Received by the Mashhad Medical Council from 2001 to 2011
چکیده انگلیسی مقاله Background: One of the most important job stressors that dentists could be faced in their career is patient complaint. The aim of this study was to present profile of dental Practitioners' malpractice in Mashhad, Iran. Methods: Complaint records about dentists in the Mashhad Medical Council, were evaluated during 2001to 2011.Variables such as location of treatment, gender of patient and dentist, type of dental treatment and causes of complaint. Data analysis was performed by SPSS software15. Findings: between 250 cases in 62.4%, dentists were not found guilty. Most dentists that they had complained of were male. Frequency of complaints related to general dentists (87.2%), endodontics (4.4%) and periodontics (2.4%), respectively. The most frequent failures were related to private offices (62/8%), private dental clinics (28.4%), charity clinics (3.2%) and finally hospital clinics (2.8%), respectively. The most frequent treatment-related side effects were loss of tooth by dentists (24.4%). Conclusion: Based on findings of the study, most of the defendants (dentists) were not faulty. Most of patients who complain against dentists were female and most of defendants were general men dentists. Majority of complaints concerned to private sectors, and periodontal surgery procedures.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Malpractice, Dentistry, Complaint

نویسندگان مقاله ترانه موحد | taraneh movahhed


حمیدرضا عرب | hamid reza arab


سیروس هاشمی | sirus hashemi

سازمان های دیگر: دندانپزشک

زهرا محمدزاده | zahra mohammadzadeh



نشانی اینترنتی http://www.sjfm.ir/browse.php?a_code=A-10-123-22&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات