این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
پزشکی قانونی
، جلد ۲۲، شماره ۱، صفحات ۳۱-۳۷
عنوان فارسی
بررسی پروندههای شکایات قصور دندانپزشکی موجود در سازمان نظام پزشکی مشهد از سال ۱۳۸۰ تا سال ۱۳۹۰
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: یکی از مهمترین تنش های شغلی که ممکن است دندانپزشکان در حرفه خود با آن مواجه شوند شکایت بیمار است. هدف از این مطالعه ارائه تصویری از قصورهای دندانپزشکی در شهر مشهد بود. روش بررسی: پرونده شکایات رسیده به سازمان نظام پزشکی مشهد از دندانپزشکان در سالهای 90-80 که مقصر بودن یا نبودن دندانپزشک در آن مشخص شده بود، مورد بررسی قرارگرفت. متغیرهای محل درمان، شغل ارائه دهنده خدمت، جنس بیمار و دندانپزشک، درمان دندانپزشکی انجام شده، علت طرح شکایت و عارضه درمان مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها توسط نرمافزار spss نسخه 15 و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون کای دو انجام شد. یافته ها: در بین 250 پرونده شکایت، در 4/62٪ پرونده ها رأی بر عدم قصور دندانپزشکان صادر شده بود. اکثر دندانپزشکانی که از آنها شکایت شده بود، مذکر بودند (6/79%). فراوانی شکایات به ترتیب مربوط به دندانپزشکان عمومی (2/87%)، متخصصان معالجه ریشه (4/4%) و در نهایت متخصصان پریودنتولوژی (4/2%) بود. بیشترین فراوانی قصور به ترتیب مربوط به مطب های خصوصی (8/62%)، کلینیکهای دندانپزشکی خصوصی (4/28%)، درمانگاه های خیریه (2/3%) و درنهایت کلینیک های بیمارستان (8/2%) بود. بیشترین فراوانی عوارض درمان مربوط به از دست رفتن دندان توسط دندانپزشکان عمومی بود (4/24%). نتیجه گیری: بر اساس یافته های این مطالعه بیشتر دندانپزشکان که از آنان شکایت شده بود قصوری مرتکب نشدهاند. هم چنین یافته ها بیانگر آن بود که بیشتر شاکیان مونث و متشاکیان بیشتر دندانپزشک مرد بوده اند، هم چنین اکثر متشاکیان دندانپزشک عمومی بوده و بیشتر شکایات مربوط به مطب های خصوصی و عمل جراحی لثه می شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
قصور، دندانپزشکی، شکایت
عنوان انگلیسی
Evaluation of Dental Complaints Received by the Mashhad Medical Council from 2001 to 2011
چکیده انگلیسی مقاله
Background: One of the most important job stressors that dentists could be faced in their career is patient complaint. The aim of this study was to present profile of dental Practitioners' malpractice in Mashhad, Iran. Methods: Complaint records about dentists in the Mashhad Medical Council, were evaluated during 2001to 2011.Variables such as location of treatment, gender of patient and dentist, type of dental treatment and causes of complaint. Data analysis was performed by SPSS software15. Findings: between 250 cases in 62.4%, dentists were not found guilty. Most dentists that they had complained of were male. Frequency of complaints related to general dentists (87.2%), endodontics (4.4%) and periodontics (2.4%), respectively. The most frequent failures were related to private offices (62/8%), private dental clinics (28.4%), charity clinics (3.2%) and finally hospital clinics (2.8%), respectively. The most frequent treatment-related side effects were loss of tooth by dentists (24.4%). Conclusion: Based on findings of the study, most of the defendants (dentists) were not faulty. Most of patients who complain against dentists were female and most of defendants were general men dentists. Majority of complaints concerned to private sectors, and periodontal surgery procedures.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Malpractice, Dentistry, Complaint
نویسندگان مقاله
ترانه موحد | taraneh movahhed
حمیدرضا عرب | hamid reza arab
سیروس هاشمی | sirus hashemi
سازمان های دیگر
: دندانپزشک
زهرا محمدزاده | zahra mohammadzadeh
نشانی اینترنتی
http://www.sjfm.ir/browse.php?a_code=A-10-123-22&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات