این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
زن در فرهنگ و هنر، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۸۳-۹۹

عنوان فارسی شیوۀ بازنمایی زنان در تبلیغات تلویزیونی ایران و امریکا
چکیده فارسی مقاله رسانه‏ها نه‌تنها بازتاب‌دهندۀ واقعیت‌ها بلکه شکل‏دهندۀ آن‌اند و بر درک و شناخت ما از جهان پیرامون اثر می‏گذارند. به‏رغم آنکه زنان در دهه‏های اخیر در کنار نقش‏های سنتی خود به فعالیت در عرصه‏های اجتماعی، که در گذشته مختص مردان تلقی می‏شد، روی آورده‏ و جایگاه خود را در بسیاری از آن‌ها تثبیت کرده‏اند، به‏نظر می‏رسد رسانه‏ها همچنان تصویری کلیشه‏ای از آنان ارائه داده و بیشتر بر نقش‏های سنتی و ویژگی‏های برساختۀ آنان تأکید دارند. در این مطالعه، به دنبال شناخت نحوۀ بازنمایی زنان در تبلیغات تلویزیونی ایران و مقایسۀ آن با نحوۀ بازنمایی زنان در تبلیغات تلویزیونی امریکا هستیم. ابتدا با مرور برخی تحقیقات انجام‌شده در مورد امریکا وضعیت زنان در این تبلیغات تشریح شده است. سپس مقوله‏های قابل مقایسه از این تحقیقات استخراج و در مطالعۀ مورد ایران به‌کار گرفته شده است. نتایج تحقیق نشان می‏دهد که تبلیغات بازرگانی این دو کشور در زمینۀ بازنمایی زنان تفاوت اندکی با یکدیگر دارند و اغلب شبیه به هم عمل می‏کنند و هر دو نقش‏ها و ویژگی‏هایی کلیشه‏ای را به زنان نسبت می‏دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازنمایی، تبلیغات، تلویزیون، کلیشه‌سازی،

عنوان انگلیسی Representation of women in Iranian and American TV commercials
چکیده انگلیسی مقاله Not only does media reflect realities but also it shapes them and while being effective on our knowledge of world surrounding us. Over the recent decade, women, along with their traditional roles, have approached new social activities, which were considered exclusively masculine in the past, and have created a stable status for themselves. But it seems that this change is not considered by T.V. advertisements. Advertisements are still representing a kind of stereotypical image of women with its emphasis more and more on their traditional and constructed characteristics. In this study, we are interested in knowing how women in advertisements are represented in Iran and USA. First a review of some pieces of research in the subject is presented in which the manner of representation of women is described according to case of USA. Then some comparable categories are derived from those investigations and are applied to the case of Iran. The findings show that the difference between the representations of women in TV advertisements of both countries is very slight. In most cases, these advertisements are similar and both attribute stereotypical roles and characteristics to women.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Advertisement, Representation, stereotyping, television

نویسندگان مقاله اعظم راودراد |
استاد گروه ارتباطات، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

فروغ محمدی |
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jwica.ut.ac.ir/article_59117_2f714708fa42d7ecdb7d6c7774e72f86.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات