این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
زن در فرهنگ و هنر
، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۲۹۵-۳۱۲
عنوان فارسی
بازنمایی جنسیت در پوستر فیلم های پرفروش پنجاه سال اخیر سینمای ایران
چکیده فارسی مقاله
امروزه، در گفتمان سینمایی، پوستر فیلم بخش مهمی از نمایش فیلم محسوب میشود. این پوسترها از گفتمان اجتماعی و سیاسی دوران ساخت فیلم متأثرند و هدف مقالۀ حاضر توصیف بازنمایی جنسیت در پوستر فیلمهای پرفروش تاریخ پنجاه سال اخیر سینمای ایران و تفسیر روند تغییرات محتوایی در ارتباط با شرایط گفتمانی دوران نمایش فیلمها و پوسترهاست. برای نیل به هدف یادشده، 47 پوستر از فیلمهای پرفروش تاریخ پنجاهسالۀ اخیر سینمای ایران انتخاب شدند. همچنین، برای تحلیل از روش نشانهشناسی «گیلیان دیر» بهمنزلۀ چارچوب مفهومی استفاده شده است. گزارشنویسی مقاله نیز براساس روند تغییرات انجام شده است. نتایج نشان میدهند که بهطورکلی پوسترهای فیلمها مردمحورند و از گفتمان اجتماعی و سیاسی دوران نمایش تأثیر پذیرفتهاند. بدین معنا که محتوای پوسترها از برنامۀ مدرنیزاسیون محمدرضا شاه، انقلاب اسلامی، جنگ هشتسالۀ ایران و عراق، نوسازی و مصرفگرایی تأثیر پذیرفته و در محتوای خود آن را بازنمایی کردهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بازنمایی، پوستر فیلم، جنسیت، سینمای ایران، نشانهشناسی،
عنوان انگلیسی
Representation of gender in poster of Iranian blockbuster of the past fifty years
چکیده انگلیسی مقاله
Nowadays, in discourse of cinema, movie poster is one of the inseparable parts of showing movie. These posters are influenced by their own social and political discourses of the time when they were produced. The current paper aims for description and interpretation of social and political changing contents of the Iranian cinema blockbuster of the past fifty years. For this purpose 47 movie posters have been chosen from the best-selling movies of the past 50 years movies of Iran, moreover, Gillian Dyer's semiotic analysis has been used as a content frame. Reporting of paper is based on changing process. Generally, the results show that movie posters are influenced by social and political discourses of the time when they were shown. It means that gender, age, hair and body covering, size, emotion expression, position, gesture, and the objects which were placed in posters, all are influenced by modernization of Mohammad Reza Shah, Islamic revolution, Iran and Iraq war, and consumerism represented in the contents of movies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
احسان آقابابایی |
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
داود زهرانی |
کارشناسی ارشد جامعه شناسی
نشانی اینترنتی
http://jwica.ut.ac.ir/article_58296_6790609344224bbad978491b2c219dd8.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات