این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
زن در فرهنگ و هنر
، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۶۱-۷۲
عنوان فارسی
تحلیل روانشناختی محتوای قصههای کودکان با توجه به متغیرهای جنس، سن، و طبقۀ اجتماعیـ اقتصادی
چکیده فارسی مقاله
آزمون طراحی یک قصه (DAS) با درهم آمیختن قصه و نقاشی تلاش میکند با ورود به دنیای هیجانی کودک، اطلاعاتی ارزشمند دربارۀ دنیای درونی کودک، که وی به دلیل محدودیتهای کلامی و شناختی قادر به بیان آنها نیست، فراهم آورد. هدف پژوهش حاضر تحلیل روانشناختی محتوای قصههای کودکان و ارزیابی محتوای هیجانی، خودانگاره، و استفاده از شوخی کودکان دورۀ ابتدایی و نیز فراهمآوردن مقایسههای جنسیتی، تحولی، و طبقۀ اجتماعیـ اقتصادی برای این سازهها بود. بدینمنظور، در طرحی پیمایشیـ علّی مقایسهای 500 نفر از دانشآموزان مدارس ابتدایی شیراز به شیوۀ خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و از آنها خواسته شد پس از انتخاب دو تصویر از مجموعه تصاویر مقیاس طراحی یک قصه، قصۀ آن را طراحی و بازگو کنند. از طریق تحلیل قصههای بازگوشده از سوی کودکان، سه سازۀ محتوای هیجانی، خودانگاره، و استفاده از شوخی ارزیابی شد. نتایج پژوهش نشان داد که دختران در مقایسه با پسران و کودکان طبقۀ اجتماعیـ اقتصادی بالا در مقایسه با طبقۀ اجتماعیـ اقتصادی پایین محتوای هیجانی و خودانگارۀ مثبتتری داشتند و نیز بیشتر از شوخی استفاده میکردند. ضمن اینکه با افزایش سن کودکان، نمرههای آنها در مقیاس محتوای هیجانی، خودانگاره، و کاربرد شوخی افزایش مییافت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خودانگاره، طراحی یک قصه، کاربرد شوخی، محتوای هیجانی،
عنوان انگلیسی
Psychological Analysis of the children stories content with regard to the gender, age and socio - economic status
چکیده انگلیسی مقاله
Draw a story (DAS), by Integrate story and drawing, attempt to enter to child's emotional world, and provided valuable information about the inner world of children's that they are not able to express them, due verbal and cognitive limitations. The aim of present study was to evaluate Emotional content, self- image and use of humor in children of elementary school and investigate Gender differences, age and Socioeconomic Status on these constructs by Psychological analysis of the content of children's stories. In this survey study and casual-comparative study, a sample of 500 primary school students from Shiraz were selected through evaluated by Draw a story test. Data was analyzed using MANOVA. Result showed that girls vs boys, high Socioeconomic vs low Socioeconomic were obtained higher scores in Emotional content, self- image and use of humor Moreover, while increasing age, children 's scores increased on measures of emotional content, self-image and use of humor.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
راضیه نصیرزاده |
دانشجوی دکتری روان شناسی بالینی باشگاه پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی شیراز (Islamic azad university of shiraz)
نرجس عرفان منش |
دانشجوی دکتری روان شناسی باشگاه پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی شیراز (Islamic azad university of shiraz)
کاظم رسول زاده طباطبایی | rasoolzade tabatabaei
دکتری تخصصی روان شناسی، دانشیارگروه روان شناسی دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
محمد مظفری مکی آبادی | mozafari makki abadi
دانشجوی دکتری سلامت، مربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی شیراز (Islamic azad university of shiraz)
نشانی اینترنتی
http://jwica.ut.ac.ir/article_51667_36ba1c13fe2862612020d1c3cb2cdc4b.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات