این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
زن در فرهنگ و هنر
، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۱۶۳-۱۸۲
عنوان فارسی
سینمای ایران درجستجوی "ابژه غایب" ؛ نقد روانکاوانه فیلم سینمایی "به همین سادگی"
چکیده فارسی مقاله
این مقاله درصدد صورتبندی تحلیل روانکاوانهای از سینمای ایران در دهه هشتاد شمسی است. فیلمهای شاخص این دوره در فضایی تولید شدهاند که نظرگاه خویش را در بازنمایی زندگی روزمره و اخلاقزیستی طبقه متوسط شهری برساختهاند. ازهمینرو، با انتخاب فیلم سینمایی به همین سادگی (به کارگردانی رضا میرکریمی/ 1386)، بهمثابه نمونهای از این صورتبندی گفتمانی، به تحلیل گونهای از بازنمایی زیستروزمره طبقه متوسط شهری پرداخته شده است که در این دهه به شکلی از پروبلماتیک فرهنگ ایرانی مبدل گشتهاند. این فیلم، از درون روایت خویش، اشاراتی دال بر توجه به ابژههای غایبی دارد که در گوشه و کنارهای زندگی روزمره رسوخ کردهاند و از درونشان دلالتهایی شکل گرفته که مسیر امر روزمره را در جهت امر ناخودآگاه سوژه رهنمون کرده است. این مقاله، با تحلیلی روانکاوانه، قصد آن دارد که به تفسیر و تأویلی از ابژههای غایبی بپردازد که زیستروزمره این سوژهها را (که اغلب نیز زناند)، آنگونه که در این فیلمها بازنمایی شده، برساخت میکند؛ ابژههای غایبی که در برساختن سوژههای خطخورده و ازهمپاشیده نقشی اساسی در زندگی روزمره امروزین بازی میکنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Iran cinema in search of “objet petit a” ACritical Psychoanalysis of the “how simple it is” movie
چکیده انگلیسی مقاله
The present article aims at giving a formative psychoanalysis of Iran cinema in the 2000s.Itseems that all distinct moviesin this decade have been produced in an atmospherethatwasarepresentation of everyday-life and living ethics of middle class citizens. Drawing on themovie "how simple it is" directedby Reza MirKarimi (2009) as a typical sample of discursiveformation, the present study aims to analysis a representation of everyday-life of the urbanmiddle class, which in this decade turned into an Iranian culturally problematic issue.Utilizing its internal narration, this film indicates that "objet petit a" is penetrating through theeveryday-life and within the "objet petit a" there are reasons formed which have directed theeveryday affairs to the path of the unconscious affairs of subjectivity. The purpose of thepresent study is to expound the "objet petit a" based on a psychoanalysis perspective.According to the way the movie represents the subjects, this research also intends to showhow the everyday-life of the subjects mainly dominated by women is constructed and how"objet petit a" involved in split subjects plays a key role in the current everyday-life.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهران سهراب زاده |
عضو هیات علمی دانشگاه کاشان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه کاشان (Kashan university)
اسماعیل حسام مقدم | hesam moghadam
کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی کاشان
نشانی اینترنتی
http://jwica.ut.ac.ir/article_35099_e808677bc2d07abc36c5661954599093.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات