این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
زن در فرهنگ و هنر
، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۱۹۹-۲۱۳
عنوان فارسی
بازتاب اندیشه های ایرانی اسلامی در هنر ایران سیر تطور جلوه های باروری در صورت های گوناگون هنری تا عصر صفوی
چکیده فارسی مقاله
جهان بینی و اندیش ههای اعتقادی جوامع در شک لگیری صورت های هنری تأثیر بسزایی دارند . باور به تقدسِ مظاهرباروری از جمله باورهایی است که در اندیشه ایرانیان از دیرباز قابل مشاهده بوده و پس از اسلام نیز، در پیوند با حکمتاسلامی، از تداومی تاریخی برخوردار گشته است. انگاره های مؤنث، ب هعنوان نمادهای باروری، از دیرباز به صورت هایگوناگون در اساطیرِ بسیاری از تمد نها شکل گرفته و مورد ستایش قرار گرفت ه اند . این اندیشه در طول زمان و درهنرهای مختلف ایرانی، در تحول و تطوری تاریخی، ب ه صورت های متفاوت نمود یافته است . پژوهش حاضر، به روشتوصیفی تحلیلی، به بررسی روند شک لگیری این معنای واحد در صور گوناگون پرداخته است. بررسی این روند نشانگرآن است که جلوه های اساطیریِ باروری، که در صورت های مختلفی همچون آناهیتا و درخت زندگی نمود یافته، پس ازاسلام و به ویژه در هنر و معماری عصر صفویه نیز، بر اساس پیوندهایی مفهومی و برقراری ترادفی معنایی با اندیشه وحکمت ایرانی اسلامی، در هنرهای گوناگون، در صور تهای نمادین متنوعی بروز یافته است . این مظاهر باروری درصورت هایی همچون آناهیتا، درخت زندگی، آب، و گنبد جانشین شده و انگار ههای مذکر طرفین با نمادهایی همچونشیر، مردان نگهبان، بزِ نر یا طاووس، سرو، و منار جایگزین گشته اند. درواقع، در بعد همنشینی، ساختاری از س ه تاییمقدس شکل گرفته که در یک روند جانشینی ب ه صورت های گوناگونی بروز یافته است؛ به گونه ای که در همه اینصورت ها، ضمن تنوع و افزودن بر زیبایی، معنایی واحد را م یتوان جست وجو نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اندیشه، جلو ههای باروری، نشانه شناسی، هنر ایران،
عنوان انگلیسی
The Effect of Iranian-Islamic Philosophy on Persian Art
چکیده انگلیسی مقاله
Communities'worldview has an important role in shaping arts. Exploring the evolution of thePersian art and architecture indicates that, in different periods, despitethe changeof aestheticand expression, there have relatively been some similar meanings in different forms of art. Onthe words, in different forms of art, expression might be changed but a unique meaning wouldbemarinated.In this research it is assumed that the roots of these semblances are in philosophical theoriesthat have been dominant in the society.Art can be inspired by different theories, symbolism inPersian Mythological and mystical texts, andultimately leads to the creation of a specialaesthetic expression that could create a similar meaning in different kinds of forms.The results of this research indicate that there has been an obvious connection between thePersian art and architecture and philosophy. InSafavids, the combination of variousphilosophical schools led to the creation of one of the most glorious periods of the Persian artand architecture.Thebelief in the sanctity of the symbols of fertilitythat are visible in thehistorical Iranian thoughtsas well as in various forms of art such as Anahita and tree oflifehave been replaced with waterfront and domes in the Safavids architecture. In all theseshapes, a similar meaning would be visible.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فرزانه فرشیدنیک | farshid nik
دانشجوی دکتری پژوهش هنر دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
محمود طاووسی |
استاد گروه پژوهش هنر دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
رضا افهمی |
استادیار گروه پژوهش هنر دانشکده هنرو معماری دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://jwica.ut.ac.ir/article_35101_7785514dc2fe1de64089b0976bd733a0.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات