این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
زن در فرهنگ و هنر
، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۲۲۷-۲۳۸
عنوان فارسی
بررسی تفاوت های جنسیتی در مهارت های زبانی دانش آموزان پایه اول ابتدایی
چکیده فارسی مقاله
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تفاوتهای جنسی در رشد زبان و مهارتهای آن در میان دانشآموزان پایه اول ابتدایی شهرستان مریوان است.بدین منظور، 260 نفر (140 نفر پسر و 120 نفر دختر) از دانشآموزان پایه اول ابتدایی، که در سال تحصیلی 1389ـ1390 مشغول به تحصیل بودند، به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار تحقیق، آزمون رشد زبان TOLD-P-3 برای سنجش رشد زبان و مهارتهای آن بود که شامل شش خردهمقیاس اصلی و سه خردهمقیاس فرعی است. دادهها با استفاده از آزمون t گروههای مستقل تحلیل شدند.یافتهها نشان داد بین مهارتهای گوشکردن، صحبتکردن، معناشناسی، و نحو تفاوت معناداری در دختران و پسران وجود دارد. اما بین مهارت سازماندهی گفتار در دختران و پسران تفاوت معناداری وجود ندارد. به این معنی که دختران در مهارتهای گوشکردن، صحبتکردن، معناشناسی، و نحو رشد بیشتری دارند، اما در مهارت سازماندهیکردن، دختران و پسران تقریباً همانند یکدیگر عمل میکنند و تفاوتی بین آنها وجود ندارد ) 01/0(P≤.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دانشآموز پایه اول ابتدایی، رشد زبان، مهارتهای زبان،
عنوان انگلیسی
Gender Differences in Language Skills among First Grade Students of Primary Schools
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of the present study was to determine gender differences in the language development and skills of first grade students of primary schools in Marivan-Iran. To do this, 260 first grade students (140 males and 120 females) were chosen by multi stage cluster sampling and stratified random sampling methods among the first grade students in elementary schools in the 2011-2012 academic year. The test methodwas based on Test of Language Development-Primary Third Edition (TOLD-P-3) in order to assess language development and skills, which consists of 6 basic subscales and 3 secondary subscales. The obtained data were analyzed using the t independence test for comparing two groups. Results showed that girls outperformedin language development components like listening, speaking and semantics.However, there was no significant difference between the performance ofboys and girls in the organizing component (P≤0.01).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فریده حمیدی |
استادیار روانشناسی، گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)
مجید ابراهیم دماوندی | ebrahim damavandi
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)
یاسین رستمی |
کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)
نشانی اینترنتی
http://jwica.ut.ac.ir/article_35098_0629b8070cb446fd5908837671b63d49.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات