این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
زن در فرهنگ و هنر
، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
گونهشناسی نمایش نامهی خانهی عروسک اثر هنریک ایبسن از منظر فمنیستی
چکیده فارسی مقاله
نمایش نامهی خانهی عروسک اثر هنریک ایبسن (1906-1828) بُرشی از یک زندگی خانوادگیِ خانوادهای خرده بورژوا در قرن نوزدهم است که به زعم خود نویسنده تلاشی است برای نشان دادن یک موقعیت انسانی (ماریسو،1970: 243). این نمایشنامه که نخستین بار در سال 1879 در کپنهاگ منتشر شد و به زعم توریل موی نخستین نمایش نامهی مدرن ایبسن به شمار میآید بلافاصله مورد توجه بسیاری از منتقدین و متفکرین زمان خودش قرار گرفت (موی، 2006: 225) بسیاری از این منتقدین بلافاصله نمایش نامه را در گونهی تراژدی قرار دادند. هرچند بعدها کسانی دیگر نظر دیگری دربارهی گونهی این اثر ارایه کردند و در تراژدی بودن آن تردید کردهاند (اشتاینر، 1380: 27) اما برای نخستین بار در این مقاله است که گونهی این نمایشنامه کمدی نامیده میشود. این مقاله سعی نموده است تا با بهره بردن از همبستهای از نظریهی نقد فمنیستی و نظریهی دریافت بر این ادعای خویش صحه بگذارد و نشان دهد چگونه کاربرد نظریهی فمنیستی در خوانش یک متن نمایشی میتواند گونهشناسی رایج در نظریه و نقد ادبی را که ساختهی نگاه مردانه است دگرگون و گونهشناسی جایگزینی ارایه کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Geneology of Henric Insen’s Doll’s House in the Feministic Perspective
چکیده انگلیسی مقاله
In studying Henrik Ibsen's A Doll's House, there has been an analytical tradition according to the first impression of the book that tended to introduce it as a tragedy, which itself represents a common contradiction in the analysis of this play. Such a contradiction stems from the analysis of Nora's character both as a symbol of freedom and human courage in the realization of modern criteria on the one hand and the sadness attached to her movement towards awareness (knowledge) on the other. However, if we manage to transform our 19th -century outlook and raise Nora from the limits of propagandistic-feministic analysis, and understand her ample desire toward equilibrium, harmony, and existence along with liberty in a broader prospect, we can share her enjoyment from her most beautiful moments of life and may no longer wish to consider her as a tragic heroine victimized for social contracts during a specific historic era, rather we can visualize her as a normal human being challenging to pass through the awkward labyrinth of human mistakes and then celebrate her transition from the tragedy of being to the comedy of becoming.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فریندخت زاهدی |
نشانی اینترنتی
http://jwica.ut.ac.ir/article_20822_15683de22c4bb301e89ef95c476840bb.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات