این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
پزشکی قانونی
، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۲۶۳-۲۷۱
عنوان فارسی
بررسی مرگهای ناشی از دوچرخهسواری درایران در دوره زمانی ۱۳۹۱ – ۱۳۸۹
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: در سالهای اخیر استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه سبک و سالم مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است. اما متاسفانه توجه کمتر به رعایت شرایط ایمنی استفاده از این وسیله، آمار بالای مرگ میر در بین دوچرخه سواران را در پی داشته است. هدف این مطالعه نشان دادن شرایط پرخطر هنگام دوچرخه سواری و نواحی آسیب پذیرتر در هنگام استفاده از دوچرخه و ارائه راهکار مناسب جهت کاهش سوانح ناشی از دوچرخه سواری میباشد. روش کار: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، آمار و اطلاعات موجود در سازمان پزشکی قانونی ایران در فاصله زمانی فروردین 1389 تا اسفند 1391 با استفاده از آزمون chi-square و توصیف فراوانی دادهها در نرم افزار spss نسخه 20، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: بررسی آمارها نشان دهندهی 526 مورد مرگ دوچرخهسوار در فاصله زمانی مورد مطالعه میباشند. متوسط در هر سال تعداد 188 نفر در اثر حوادث ناشی از دوچرخه سواری کشته شدهاند. 5/93 درصد از مرگها ناشی از برخورد دوچرخه با یک وسیله نقلیه موتوری در حال حرکت میباشد. از تعداد 526 مورد مرگ دوچرخهسوار 480 نفر آنها (3/91 درصد) ضربه به سر داشتهاند. در این بررسی نشان داده شد ضربه به سر شایعترین عامل مرگ دوچرخهسوارها بوده است. بحث و نتیجه گیری: بررسی این آمار و نیز آمار به دست آمده از مطالعات مشابه در بعضی کشورهای دیگر نشان میدهد که منطقه سر بسیار مستعد وارد آمدن ضربه است. مسلماً تعداد و شدت این آسیبها به وسیله پوشیدن کلاه ایمنی کاهش مییابد. برنامهریزی در ایجاد قوانین و بهبود امکانات مربوط به دوچرخه سواری باعث افزایش استفاده از دوچرخه، به عنوان یک وسیله حمل و نقل و هم زمان یک ورزش و نیز کاهش در میزان حوادث مرتبط با دوچرخه میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مرگ و میر، دوچرخه سوار، آسیب به سر
عنوان انگلیسی
Investigation of Cycling Deaths in Iran during 2010-2013
چکیده انگلیسی مقاله
Background: In recent years the use of bicycle as a light and healthy vehicle is more welcomed. Unfortunately, less attention to the safety terms of this vehicle Leads to high number of deaths among bicyclists. In current study high-risk situations and vulnerable areas during cycling is studied to provide appropriate solution to reduce cycling related accidents. Methods: In this descriptive and analytic study statistics and information on the legal medicine organization of Iran with SPSS software version 20 by t-test and Chi-square test during 2010-2013 were analyzed. Findings: The statistics represents the 526 cycling related deaths during the aforementioned period. On average 188 people have been killed in the bike accident per year .93.5 % of deaths are caused by bicycle collisions with motor vehicles and the main cause of death (91.3%) was head trauma . Conclusion : Current study and the data obtained from similar studies in some other countries shows head area in the cyclists is very susceptible to strike .No doubt the number and severity of injuries decreases by wearing a helmet . Likewise, planning on creating rules and improving cycling related facilities Such as assigning of transportation routes for cycling will be effective in reducing the incidents of cycling.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Mortality, Cyclist, Head Trauma
نویسندگان مقاله
آریا حجازی | arya hedjazi
حمید عطاران | hamid attaran
سازمان های دیگر
: اداره كل پزشكي قانوني استان خراسان رضوي
مرضیه حسینی | marzieh hosseini
سازمان های دیگر
: اداره كل پزشكي قانوني استان خراسان رضوي
نازیلا بدیعیان موسوی | nazila badiyan mousavi
سازمان های دیگر
: اداره كل پزشكي قانوني استان خراسان رضوي
علی خادمی | ali khademi
نشانی اینترنتی
http://www.sjfm.ir/browse.php?a_code=A-10-123-11&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات