این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Agricultural Science and Technology، جلد ۲۱، شماره ۵، صفحات ۱۰۷۹-۱۰۸۹

عنوان فارسی دربرگیری دیجیتالی: راهبردهایی برای پل زدن روی شکاف دیجیتالی در جوامع کشاورزان
چکیده فارسی مقاله دربرگیری دیجیتالی (digital inclusion) روشی است برای توانمند سازی افراد در فناوری های ارتباطات اطلاعاتی (ICT)، اما به لحاظ تفاوت در دسترسی به ابزارICT، کم بودن سواد دیجیتالی، و پایدار نبودن کاربرد این فناوری، شکاف دیجیتالی موجود بزرگترین محدودیت برای اجرای دربرگیری دیجیتالی است. با در نظر داشت این واقعیت ها، هدف پژوهش حاضر یافتن راهبردی مناسب و مکان-ویژه برای پل زدن روی شکاف دیجیتالی بود. پژوهش در دو ناحیه Nasik و Varanasi به ترتیب در استانهای Maharashtra و Uttar Pradesh اجرا شد. به این منظور، از هر دو ناحیه 30 نفر از ذینفعان از مراکز علوم مزرعه (KVKs) و دپارتمان های تخصصی انتخاب شدند که دارای معلومات نهادین در باره ابزار و خدمات ICT لازم برای انتقال اطلاعات کشاورزی بودند و تعامل مکرری با ارباب رجوع داشتند. سپس، با استفاده از منابع علمی، تجربیات برنامه های مختلف در هندوستان و خارج کشور، و پیشنهادهای متخصصان، گزاره هایی راهبردی تهیه شد. این گزاره ها به صورت سلسله مراتبی و مرحله ای دسته بندی گردید و به صورت جفتی (pairwise ) مقایسه شد. سپس، از فرآیند سلسله مراتب تحلیلی (AHP) به عنوان ابزاری برای تصمیم گیری در باره انتخاب بهترین گزینه ها برای پل زدن روی شکاف دیجیتالی استفاده شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Digital Inclusion: Strategies to Bridge Digital Divide in Farming Community
چکیده انگلیسی مقاله Digital inclusion is a way to empower people through Information Communication Technologies (ICTs), but the existing digital divide due to differential access to ICT tools, low digital literacy and lack of sustainable usage is the greatest hindrance to digital inclusion. Considering these facts, this study aimed at finding a suitable location specific strategy to bridge the digital divide. The study was conducted in Nasik and Varanasi districts of Maharashtra and Uttar Pradesh, respectively. Thirty stakeholders were selected from both districts from Krishi Vigyan Kendras (KVKs) or Farm Science Centers and line departments having frequent interaction with clientele and basic knowledge about ICT tools and services useful in agricultural information delivery. Strategic statements were prepared using previous literature, experience from different programs in India and abroad, and expert suggestions. These were graded into hierarchies and stages and were compared pairwise. Analytical Hierarchy Process (AHP) was used as a decision making tool to select best alternatives to bridge the digital divide.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله | L. Upadhyaya
STUDENT


| R. Roy Burman


| V. Sangeetha


| V. Lenin


| J. P. Sharma


| S. Dash



نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-23-24678-1&slc_lang=en&sid=23
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/476/article-476-1865415.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات