این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
سوخت و احتراق
، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تأثير تركيب گاز طبيعي بر عملكرد يك موتور اشتعال تراكمي سوخت همگن
چکیده فارسی مقاله
موتورهاي اشتعال تراكمي سوخت همگن، ايدهاي نوين براي كاهش مصرف سوخت و آلايندههاي حاصل از موتور به شمار ميروند. گاز طبيعي كه از آن به عنوان سوخت پاك ياد ميشود، به دلیل قابليت مناسب براي ايجاد مخلوط همگن با هوا، يكي از سوختهاي پركاربرد براي اينگونه موتورهاست. با اين حال، تركيب گاز طبيعي تأثير زيادي بر فرايند خوداشتعالي مخلوط هوا و سوخت و در نتيجه عملكرد موتور دارد. اين مقاله به بررسي تأثير تركيبات مختلف گاز طبيعي بر عملكرد يك موتور اشتعال تراكمي سوخت همگن ميپردازد. براي انجام اين كار از يك مدل ترموديناميكي تكناحيهاي با شش تركيب مختلف گاز طبيعي استفاده شده است. مدل ترموديناميكي حاضر، شامل سينتيك مفصل احتراق گاز طبيعي به همراه سازوکار زلدويچ توسعه يافته براي تعيين آلاينده اكسيدهاي نيتروژن است. براي صحهگذاري مدل از نتايج تجربي موجود در مراجع استفاده شده است تا دقت مورد نظر براي انجام مطالعات مقايسهاي حاصل شود. نتايج نشان داده است كه متغیرهاي عملكردي موتور مانند كار ناخالص، فشار مؤثر متوسط، آلاينده اكسيدهاي نيتروژن و ... به تركيب گاز طبيعي بستگي دارند. زمان شروع احتراق در اين موتورها به شدت به مقدار هيدروكربنهاي سنگينتر موجود در تركيب گاز طبيعي وابسته است كه اين امر به نوبه خود سبب تغيير مقدار و محل وقوع بيشينه دما و فشار داخل سيلندر ميشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
تأثير تركيب گاز طبيعي بر عملكرد يك موتور اشتعال تراكمي سوخت همگن
چکیده انگلیسی مقاله
موتورهاي اشتعال تراكمي سوخت همگن، ايدهاي نوين براي كاهش مصرف سوخت و آلايندههاي حاصل از موتور به شمار ميروند. گاز طبيعي كه از آن به عنوان سوخت پاك ياد ميشود، به دلیل قابليت مناسب براي ايجاد مخلوط همگن با هوا، يكي از سوختهاي پركاربرد براي اينگونه موتورهاست. با اين حال، تركيب گاز طبيعي تأثير زيادي بر فرايند خوداشتعالي مخلوط هوا و سوخت و در نتيجه عملكرد موتور دارد. اين مقاله به بررسي تأثير تركيبات مختلف گاز طبيعي بر عملكرد يك موتور اشتعال تراكمي سوخت همگن ميپردازد. براي انجام اين كار از يك مدل ترموديناميكي تكناحيهاي با شش تركيب مختلف گاز طبيعي استفاده شده است. مدل ترموديناميكي حاضر، شامل سينتيك مفصل احتراق گاز طبيعي به همراه سازوکار زلدويچ توسعه يافته براي تعيين آلاينده اكسيدهاي نيتروژن است. براي صحهگذاري مدل از نتايج تجربي موجود در مراجع استفاده شده است تا دقت مورد نظر براي انجام مطالعات مقايسهاي حاصل شود. نتايج نشان داده است كه متغیرهاي عملكردي موتور مانند كار ناخالص، فشار مؤثر متوسط، آلاينده اكسيدهاي نيتروژن و ... به تركيب گاز طبيعي بستگي دارند. زمان شروع احتراق در اين موتورها به شدت به مقدار هيدروكربنهاي سنگينتر موجود در تركيب گاز طبيعي وابسته است كه اين امر به نوبه خود سبب تغيير مقدار و محل وقوع بيشينه دما و فشار داخل سيلندر ميشود.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
امید جهانیان نویسنده مسیول | omid jahanian nevisandeh election
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
سید علی جزایری | seyed ali jazayeri
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
نشانی اینترنتی
http://jfnc.ir/en/ManuscriptDetail?mid=165
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
Research Paper
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات