این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
سوخت و احتراق، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسي تجربي تأثیر استفاده از بيوديزل و بيوگاز به جاي گازوییل و گاز طبيعي در موتور ديزل دوگانه­ سوز
چکیده فارسی مقاله در اين تحقيق، با انجام يك سري تغييرات اساسي در سيستم سوخت­‌رساني موتور ديزل، استفاده از دو سوخت جايگزين بيوديزل و بيوگاز در موتور ديزل دوگانه‌­سوز (موتور ديزل دوگانه‌­سوز بيولوژيك) بررسی شد. سوخت بيوديزل مورد استفاده از روغن پسماند رستوران به روش ترنس‌استريفيكاسيون توليد و سوخت بيوگاز نيز از طريق تخمير بي‌هوازي فضولات دامي تهيه شد.سوخت بيوگاز شامل 70 درصد گاز متان و 30 درصد دي­‌اكسيد­كربن بود و از نظر توليد انرژي تا 90 درصد جايگزين سوخت گاز طبيعي شد. مابقي 10 درصد انرژي نيز توسط سوخت بيوديزل به­ عنوان سوخت آتشزا تامين شد كه جايگزين سوخت گازوییل شده بود. به منظور مقايسه تأثیر جايگزيني سوخت بيوديزل و بيوگاز به جاي گازوییل و گاز طبيعي، ابتدا موتور ديزل پايه (ليستر M8/1) با استفاده از تجهزاتي مانند ميكسر، ريگلاتور، فيلتر، شيرِ­قطع‌كن سريع و فلومتر به دوگانه­ سوز تبديل شد و سپس آزمون­هاي عملكرد و آلايندگي، در بار كامل و در دورثابت rpm750 براي هر يك از سوخت­ هاي فسيلي (گازوییل و گاز طبيعي) و بيولوژيك (بيوديزل و بيوگاز) انجام شد. نتايج تجربي نشان داد كه استفادة هم­زمان از سوخت­‌هاي بيولوژيكِ بيوديزل و بيوگاز در موتور دوگانه­ سوز امكان­ پذير است، ولي موجب افت توان موتور مي‌شود. در اين حالت، انتشار آلاينده‌ NOx برخلاف COCO2 و UHC كاهش مي‌يابد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بيوديزل, بيوگاز, گازوییل, گازطبيعي, موتورديزل دوگانه سوز

عنوان انگلیسی بررسي تجربي تأثیر استفاده از بيوديزل و بيوگاز به جاي گازوییل و گاز طبيعي در موتور ديزل دوگانه­ سوز
چکیده انگلیسی مقاله در اين تحقيق، با انجام يك سري تغييرات اساسي در سيستم سوخت­‌رساني موتور ديزل، استفاده از دو سوخت جايگزين بيوديزل و بيوگاز در موتور ديزل دوگانه‌­سوز (موتور ديزل دوگانه‌­سوز بيولوژيك) بررسی شد. سوخت بيوديزل مورد استفاده از روغن پسماند رستوران به روش ترنس‌استريفيكاسيون توليد و سوخت بيوگاز نيز از طريق تخمير بي‌هوازي فضولات دامي تهيه شد.سوخت بيوگاز شامل 70 درصد گاز متان و 30 درصد دي­‌اكسيد­كربن بود و از نظر توليد انرژي تا 90 درصد جايگزين سوخت گاز طبيعي شد. مابقي 10 درصد انرژي نيز توسط سوخت بيوديزل به­ عنوان سوخت آتشزا تامين شد كه جايگزين سوخت گازوییل شده بود. به منظور مقايسه تأثیر جايگزيني سوخت بيوديزل و بيوگاز به جاي گازوییل و گاز طبيعي، ابتدا موتور ديزل پايه (ليستر M8/1) با استفاده از تجهزاتي مانند ميكسر، ريگلاتور، فيلتر، شيرِ­قطع‌كن سريع و فلومتر به دوگانه­ سوز تبديل شد و سپس آزمون­هاي عملكرد و آلايندگي، در بار كامل و در دورثابت rpm750 براي هر يك از سوخت­ هاي فسيلي (گازوییل و گاز طبيعي) و بيولوژيك (بيوديزل و بيوگاز) انجام شد. نتايج تجربي نشان داد كه استفادة هم­زمان از سوخت­‌هاي بيولوژيكِ بيوديزل و بيوگاز در موتور دوگانه­ سوز امكان­ پذير است، ولي موجب افت توان موتور مي‌شود. در اين حالت، انتشار آلاينده‌ NOx برخلاف COCO2 و UHC كاهش مي‌يابد
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بهمن نجفی نویسنده مسیول | bahman najafi nevisandeh election
دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)


نشانی اینترنتی http://jfnc.ir/en/ManuscriptDetail?mid=169
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده Research Paper
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات