این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
سوخت و احتراق، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مطالعه عددی اثر ديناميک جريان و اکسيژن بر احتراق متان-هیدروژن در شرایط Mild
چکیده فارسی مقاله احتراق تحت شرايط رقيق سازی زياد و دمای پيشگرم بالا (Mild) دارای ويژگي هايی است که آن را از ساير سيستم های احتراقی متمايز می کند. از جمله آنها، کاهش چشمگير اکسيژن در منطقه واکنش در مقايسه با احتراق عادی و در نتيجه کم سرعت بودن واکنشها و به عبارت ديگر آرام ­سوزی است. اين امر موجب می­ شود که مقياس زمانی جريان و انجام واکنش­ها به يکديگر نزديک شود. برای مطالعه اين رژيم احتراقی شعله متقارن محوری مخلوط CH4+H2 آزمایش­های گروه دالی که شرايط احتراق Mild را دارد، مبنای مدلسازی قرار گرفته است[Proc. Combust. Inst. 29 (2002),1147-1154]. در مدلسازی انجام شده از معادلات RANS و مدل توربولانسی اصلاح شده به همراه مدل EDC برای ايجاد رابطه مناسب بين سینتیک شيميايی و آشفتگی جريان و همچنين از سازوکارهای شيميايی کامل GRI2.11 و کاهش يافته DRM-22 استفاده شده است. با تغيير غلظت اکسيژن هوای داغ ورودی و سرعت فواره سوخت، ويژگي­های اين رژيم احتراقی نظير اهميت قدرت نفوذ مولکولی در ميدان و سرعت واکنش­ها و توزيع متغیرهای ميدان بررسی شد. دیده شد که در چنين شرايطی پديده انتقال مولکولی که در جريان­های آشفته متعارف معمولاً قابل صرف­ نظر کردن است، دارای اهميت خواهد شد. همچنين نتايج حاکی از آن است که با دور شدن از دهانه نازل، سرعت و شدت واکنش­ها افزايش يافته و ضمن دور شدن از شرايط احتراق Mild از دقت مدلسازی کاسته می­ شود. همچنين در نزديکی دهانه نازل و غلظت­های اکسيژن کم ورينولدزهای پايين اثرگذاری انتقال مولکولی قابل توجه است و نبايد از آن صرف­نظر شود. مقايسه نتايج مدلسازی و تجربی حاکی از رضايت­بخش بودن دقت نتايج عددی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله احتراق Mild, رقيق­سازی, آشفتگی, متان, هیدروژن

عنوان انگلیسی مطالعه عددی اثر ديناميک جريان و اکسيژن بر احتراق متان-هیدروژن در شرایط Mild
چکیده انگلیسی مقاله احتراق تحت شرايط رقيق سازی زياد و دمای پيشگرم بالا (Mild) دارای ويژگي هايی است که آن را از ساير سيستم های احتراقی متمايز می کند. از جمله آنها، کاهش چشمگير اکسيژن در منطقه واکنش در مقايسه با احتراق عادی و در نتيجه کم سرعت بودن واکنشها و به عبارت ديگر آرام ­سوزی است. اين امر موجب می­ شود که مقياس زمانی جريان و انجام واکنش­ها به يکديگر نزديک شود. برای مطالعه اين رژيم احتراقی شعله متقارن محوری مخلوط CH4+H2 آزمایش­های گروه دالی که شرايط احتراق Mild را دارد، مبنای مدلسازی قرار گرفته است[Proc. Combust. Inst. 29 (2002),1147-1154]. در مدلسازی انجام شده از معادلات RANS و مدل توربولانسی اصلاح شده به همراه مدل EDC برای ايجاد رابطه مناسب بين سینتیک شيميايی و آشفتگی جريان و همچنين از سازوکارهای شيميايی کامل GRI2.11 و کاهش يافته DRM-22 استفاده شده است. با تغيير غلظت اکسيژن هوای داغ ورودی و سرعت فواره سوخت، ويژگي­های اين رژيم احتراقی نظير اهميت قدرت نفوذ مولکولی در ميدان و سرعت واکنش­ها و توزيع متغیرهای ميدان بررسی شد. دیده شد که در چنين شرايطی پديده انتقال مولکولی که در جريان­های آشفته متعارف معمولاً قابل صرف­ نظر کردن است، دارای اهميت خواهد شد. همچنين نتايج حاکی از آن است که با دور شدن از دهانه نازل، سرعت و شدت واکنش­ها افزايش يافته و ضمن دور شدن از شرايط احتراق Mild از دقت مدلسازی کاسته می­ شود. همچنين در نزديکی دهانه نازل و غلظت­های اکسيژن کم ورينولدزهای پايين اثرگذاری انتقال مولکولی قابل توجه است و نبايد از آن صرف­نظر شود. مقايسه نتايج مدلسازی و تجربی حاکی از رضايت­بخش بودن دقت نتايج عددی دارد.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله امیر مردانی نویسنده مسیول | amir mardani nevisandeh election
nbsp;

صادق تابع جماعت | sadegh tabe jamaat
nbsp;


نشانی اینترنتی http://jfnc.ir/en/ManuscriptDetail?mid=192
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده Research Paper
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات