این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
سوخت و احتراق، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارزیابی راهبردهای مختلف مهار کوبش در یک موتور اشتعال جرقه‌ای گازسوز به کمک یک مدل احتراقی شبه ابعادی سه ناحیه‌ای
چکیده فارسی مقاله تشخیص وقوع کوبش به منظور جلوگیری از بروز احتراق غیر‌عادی، به عنوان یکی از مهم­ترین اهداف، در زمینه توسعه و مدل­سازی موتورهای اشتعال جرقه‌ای محسوب می‌شود. پژوهش حاضر، به ارائه­ مدلی بهبود‌یافته برای شبیه‌سازی تحلیلی احتراق درون موتور اشتعال جرقه‌ای با سوخت گاز طبیعی و با هدف بررسی اثرات شرایط عملکردی مختلف به ویژه بر وقوع کوبش و شدت آن می‌پردازد. در رهیافت حاضر، با ارائه­ یک مدل ترمودینامیکی سيکل بسته از طريق يک مدل شبه‌ابعادی سه ناحيه‌ای بهبود‌یافته (سوخته، نسوخته و شعله) با درنظر گرفتن سينتيک شيميايي در اين نواحی، امکان پيش‌بيني وقوع كوبش در ناحيه گازهاي نسوخته به صورت سینتیکی فراهم می‌شود. در اين مدل، فرض مي‌شود مخلوط داخل سيلندر همگن بوده و در مرحله­ احتراق به دو ناحيه سوخته و نسوخته به همراه شعله كه به عنوان مرز اين دو ناحيه است، تقسيم مي‌شود. به منظور تخمين نرخ سوختن از يك مدل سرعت شعله آشفته متان استفاده شده است. مکانیزم شیمیایی به کار گرفته ‌شده شامل 32 واکنش و 14 گونه­ شیمیایی بوده که در هر دو ناحیه سوخته و نسوخته اعمال شده و بر اساس آن وقوع خوداشتعالی در ناحیه گازهای نسوخته پیش‌بینی می‌شود. در پایان، مطالعه­ جامعی درباره رفتار شاخص‌های مختلف عملکردی و اثر برخی از آنها بر وقوع کوبش انجام شده است. هم­چنین استفاده از روش بازخورانی مجدد گازهای خروجی به عنوان روشی موثر در مهار کوبش ارزیابی شده و در نهایت، راه­کارهایی در این مورد ارائه شده است. نتايج به دست‌ آمده از مدل توسعه داده ‌شده با نتايج تجربي در يک موتور واقعي، مقايسه شده و نتایج، حاکی از سازگاری مناسب کد توسعه داده ‌شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی ارزیابی راهبردهای مختلف مهار کوبش در یک موتور اشتعال جرقه‌ای گازسوز به کمک یک مدل احتراقی شبه ابعادی سه ناحیه‌ای
چکیده انگلیسی مقاله تشخیص وقوع کوبش به منظور جلوگیری از بروز احتراق غیر‌عادی، به عنوان یکی از مهم­ترین اهداف، در زمینه توسعه و مدل­سازی موتورهای اشتعال جرقه‌ای محسوب می‌شود. پژوهش حاضر، به ارائه­ مدلی بهبود‌یافته برای شبیه‌سازی تحلیلی احتراق درون موتور اشتعال جرقه‌ای با سوخت گاز طبیعی و با هدف بررسی اثرات شرایط عملکردی مختلف به ویژه بر وقوع کوبش و شدت آن می‌پردازد. در رهیافت حاضر، با ارائه­ یک مدل ترمودینامیکی سيکل بسته از طريق يک مدل شبه‌ابعادی سه ناحيه‌ای بهبود‌یافته (سوخته، نسوخته و شعله) با درنظر گرفتن سينتيک شيميايي در اين نواحی، امکان پيش‌بيني وقوع كوبش در ناحيه گازهاي نسوخته به صورت سینتیکی فراهم می‌شود. در اين مدل، فرض مي‌شود مخلوط داخل سيلندر همگن بوده و در مرحله­ احتراق به دو ناحيه سوخته و نسوخته به همراه شعله كه به عنوان مرز اين دو ناحيه است، تقسيم مي‌شود. به منظور تخمين نرخ سوختن از يك مدل سرعت شعله آشفته متان استفاده شده است. مکانیزم شیمیایی به کار گرفته ‌شده شامل 32 واکنش و 14 گونه­ شیمیایی بوده که در هر دو ناحیه سوخته و نسوخته اعمال شده و بر اساس آن وقوع خوداشتعالی در ناحیه گازهای نسوخته پیش‌بینی می‌شود. در پایان، مطالعه­ جامعی درباره رفتار شاخص‌های مختلف عملکردی و اثر برخی از آنها بر وقوع کوبش انجام شده است. هم­چنین استفاده از روش بازخورانی مجدد گازهای خروجی به عنوان روشی موثر در مهار کوبش ارزیابی شده و در نهایت، راه­کارهایی در این مورد ارائه شده است. نتايج به دست‌ آمده از مدل توسعه داده ‌شده با نتايج تجربي در يک موتور واقعي، مقايسه شده و نتایج، حاکی از سازگاری مناسب کد توسعه داده ‌شده است.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد قنبری نویسنده مسیول | mohammad ghanbari nevisandeh election
nbsp;

رضا ابراهیمی | reza ebrahimi
nbsp;

سید علی جزایری | seyed ali jazayeri
nbsp;


نشانی اینترنتی http://jfnc.ir/en/ManuscriptDetail?mid=203
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده Research Paper
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات