این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
سوخت و احتراق
، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
فرایند کاهش مکانیزم خودکار به andshy;منظور مدلسازی احتراق در یک موتور HCCI با سوخت گاز طبیعی و هپتان نرمال
چکیده فارسی مقاله
موتورهای احتراقی HCCI، به andshy;دلیل مصرف سوخت و آلایندگی پایین، در سالandshy;های اخیر مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفتهandzwnj;اند. همزمان با پژوهشandshy;های آزمایشگاهی متعددی که در مورد این موتورها صورت گرفته است، مدلسازی ریاضی نیز همواره بهandshy; عنوان ابزاری برای پیشandzwnj;بینی رفتار احتراقی، عملکردی و آلایندگی آنandshy;ها بهandshy; کار رفته است. هرچند استفاده از سازوکارهای سینتیک شیمیایی مفصل در مدلandshy;های احتراقی به پیشandzwnj;بینی مناسبی از رفتارهای یادشده خواهد انجامید، اما از سوی دیگر این امر به افزایش قابل توجه زمان محاسبات خصوصاً در مدلandshy;های احتراقی دقیقandshy;تر نیز منجر خواهد شد. در پژوهش حاضر، با هدف رفع این مشکل، فرایند کاهش مکانیزم در شرایط موتور احتراقی HCCIمدنظر قرار گرفت. در این راستا، از یک مدل تکandzwnj; منطقهandzwnj;ای بهینهandzwnj;سازیandshy; شده بهandshy; عنوان ابزار لازم برای شبیهandzwnj;سازی احتراق استفاده شد. براساس مطالعات انجامandshy; شده در این پژوهش، روش گراف روابط جهتandshy;دار بهandshy; همراه انتشار خطا (DRGEP)، بهandshy; دلیل زمان محاسباتی پایین در عین دقت بالا، بهandshy; عنوان روش مناسب برای فرایند کاهش مکانیزم انتخاب شد.علاوه بر این، به جای رویکرد سنتی کاهش تکandzwnj;مرحلهandzwnj;ای، از یک رویکرد نوین مبتنی بر کاهش تدریجی مجهز به کنترل خطا بهره گرفته شد. با این رویکرد، فرایند کاهش مکانیزم بهandshy; صورت کاملاً خودکار در بازه وسیعی از شرایط کارکردی موتور HCCI بر روی مکانیزم GRI-Mech3.0 برای شبیهandzwnj;سازی احتراق سوخت گاز طبیعی، و مکانیزم گالوویچف برای شبیهandzwnj;سازی احتراق هپتان نرمال اجرا شد. در انتهای این فرایند، اندازه این دو مکانیزم بهandshy; ترتیب از 53 گونه و 325 واکنش، و 57 گونه و 290 واکنش، به مقادیر 24 گونه و 95 واکنش، و 42 گونه و 146 واکنش کاهش یافت.با این وجود خطای کاهش در همه حالتandshy;ها کمتر از 1 درصد باقی ماند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کاهش مکانیزم, DRGEP, HCCI, گاز طبیعی, هپتان نرمال
عنوان انگلیسی
An Automatic Mechanism Reduction Process in Order to Model the Combustion in an HCCI Engine Fueled with Natural Gas and N-heptane
چکیده انگلیسی مقاله
HCCI combustion engines due to their low fuel consumption and pollution have been studied by many researchers in recent years. Along with several experimental researches performed on these engines, mathematical modeling has also been utilized as a tool for prediction of their combustion, performance and pollution behaviours. Although use of detailed chemical kinetic mechanisms in the combustion models will result in a proper prediction of the above-mentioned behaviours, a significant increase in the computational time particularly for the more accurate combustion models will also occur. In order to overcome this challenge, mechanism reduction process in HCCI combustion engine conditions has been considered in the current study. In this direction, an optimized single-zone combustion model has been used as a necessary tool for simulation of combustion. Based on the studies performed in the current work, the Directed Relation Graph with Error Propagation (DRGEP) method, thanks to its low computational time while having high accuracy, has been selected as a proper method for the mechanism reduction process. Additionaly, instead of the traditional single-stage reduction approach, a novel approach based on gradual reduction with error propagation has been used. Therefore, the mechanism reduction process has been executed fully automatically in a wide interval of operating conditions of HCCI engine on GRI-Mech3.0 mechanism for simulation of combustion of natural gas, and on the Golovichevandrsquo;s mechanism for simulation of combustion of n-heptane. At the end of this process, the sizes of these two mechanisms were reduced from 53 species and 325 reactions, and 57 species and 290 reactions to 24 species and 95 reactions, and 42 species and 146 reactions, respectively. The errors caused by reduction, however, were remained less than 1 percent at all conditions
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Mechanism reduction, DRGEP, HCCI, Natural gas, N-heptane
نویسندگان مقاله
وحید محمدی | vahid mohammadi
دانشگاه صنعتی سهند
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه صنعتی سهند (Sahand university of technology)
رحیم خوشبختی سرای نویسنده مسیول | rahim khoshbakhti saray nevisandeh election
دانشگاه صنعتی سهند
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه صنعتی سهند (Sahand university of technology)
امیر کارگر امجد | amir kargar amjad
دانشگاه صنعتی سهند
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه صنعتی سهند (Sahand university of technology)
کیوان بهلولی | keyvan bohlooli
دانشگاه مدیترانه شرقی
نشانی اینترنتی
http://jfnc.ir/en/ManuscriptDetail?mid=36
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
Research Paper
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات