این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
سیاست، جلد ۴۶، شماره ۲، صفحات ۵۱۵-۵۳۰

عنوان فارسی دلایل و زمینه‌ های شکل‌گیری پیشداوری و تصورات قالبی در بین گروه ‌های هویتی (مطالعۀ موردی: دانشجویان دانشگاه تهران)
چکیده فارسی مقاله پژوهشگران روان‏شناسی اجتماعی باورهای نادرست افراد در مورد شخصیت، رفتار، نگرش، شایستگی‌ها، و در ارتباط با هر نوع گروه (جنسیت، نژاد، طبقه، شأن، محل زندگی، ...) را تصورات قالبی می‌گویند. تصورات قالبی در بردارندۀ هر نوع شناختی نسبت به افراد و گروه‌های دیگر نیست، بلکه مشتمل بر تصورات نادرست و غیردقیق دربارۀ آنهاست. به تعبیر بهتر، افراد ممکن است به‌رغم داشتن برخی اطلاعات محدود یا مبهم،‌ در فرایند قالبی‌سازی برخی از واقعیت‌ها را به‌صورتی اغراق‌آمیز مورد توجه قرار داده و تعمیم دهند. مسئلۀ اصلی مقالۀ حاضر، فهم دلایل و زمینه‌های شکل‏گیری نگرش‌ها و تصوراتی است که هر یک از ما به‌صورت قالبی و کلیشه‌‌ای در ارتباط با محیط پیرامونمان به‌دست می‌آوریم و به دیگران منتقل می‌کنیم. فهم و سنجش میزان ارتباط عواملی مانند جنسیت، سن، محل سکونت، موقعیت اقتصادی، وضعیت اشتغال، میزان تحصیلات، رشتۀ تحصیلی و تصورات قالبی، هدف اصلی این پژوهش است. در این پژوهش تلاش خواهد شد با کاربست روش‌ پیمایشی، دیدگاه بخشی از افراد جامعه (دانشجویان دانشگاه تهران) دربارۀ گروه‌های هویتی موجود در جامعه درک و تجزیه‌وتحلیل شود.                   
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی REASONS AND GROUNDS OF PREJUDICE AND STEREOTYPES AMONG THE IDENTITY GROUPS (A CASE STUDY OF UNIVERSITY OF TEHRAN STUDENTS)
چکیده انگلیسی مقاله Stereotype is misunderstandings about people with personality, behavior, attitudes, competencies, and in connection with any group (gender, race, class, status, location) includes any type of cognitive stereotypes toward people and other groups, but misconceptions and inaccurate information contained on them. In other words, people may even have some limited information or ambiguous, in the process of molding or exaggerate some facts to consider and generalize. The main issue of this paper is to understand the reasons and grounds for the formation of attitudes and ideas that each of us got stereotyped and stereotyped in relation to the surrounding environment and to pass them; understanding and assessing the associated factors such as gender, age, location, economic status, employment status, education level, field of study and stereotypes main purpose of this article. In this study will be presented with the application of a survey, the views of the people (students of University of Tehran) about the identity of the community groups understand and analyzed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی اشرف نظری | ali ashraf
دانشیار گروه علوم سیاسی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jpq.ut.ac.ir/article_57946_60331c7632e9fce741cf25382c178925.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/916/article-916-188122.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات